Tisdagsdrink: Nutty Bubbles

Den kan inte komma som någon överraskning kära läsare att jag gärna jobbar i projekt-form. Ett av mina många projekt just nu är att ”laga” mig igenom en stor låda med recept som finns i mitt hem.

Under många(många!) år har jag rivit recept ur tidningar,skrivit av ifrån böcker eller printat något jag sett på nätet, tänkt ”det där ska jag göra någon gång” och sen lagt det i en vit låda märkt recept. Sen har de legat där medans jag har varierat i stort sett ett dussin recept år ut och år in.

Det här beteendet var i säck innan det var i påse. Jag minns en av lådorna i barndomsköket som var så överfull, och således tung, att botten föll ur om man drog ut den. Sen åt vi samma mat i stort sett hela tiden.

I November förra året fick jag nog. Jag skaffade en pärm,ett register och hävde ut alla recept på golvet. Vissa saker hade jag gjort. Vissa recept innehöll ingredienser där det inte finns ett laktosfritt alternativ(bye bye mascarpone). Av det som var kvar,en hel del, så bestämde jag mig att göra minst 2 recept i veckan. Det som är bra åker in i pärmen annars blir det papperskorgen. Det  kommer ta mig ett par år men jag äter iallafall varierat. Och ibland väldigt gott.

Inte särskilt överraskande så hittade jag en del drinkrelaterat i lådan. De är saker som borde jag hamnat i den ständigt växande högen på sekretären( jag ska tackla det projektet när som helst…) men vissa saker är ifrån långt innan bloggen såg dagens ljus. Då hade jag ingen cocktailhög men viljan att dricka lite bättre fanns där redan då.

Den här lilla drinken är lätt att göra och god.  Man kan utan problem blanda apelsinjucien och amaretton i en karaff innan om man ska göra till ett större sällskap. Det är bara att gångra proportionerna med antalet drinkande: alltså blir det i slutändan 2,5 cl mix+ 6 cl prosecco.

Nutty bubbles: ger 1 drink

2 cl färskpressad apelsinjucie; silad

0,5 cl Amaretto

6 cl välkyld prosecco

för servering:

champagneglas

1. Häll upp juice och amaretto i ett champagneglas. Rör runt med en barsked eller dylikt.

2. Toppa upp med prosecco. Nota bene: det skummar en del.

Det här blir blev gott. Bloggare och två testapor uttryckte alla sin uppskattning. Vi gillar Amaretto: men det kan bli för sött. Här balanserar det väl av apelsinjuicen och framförallt är det ganska läskande.

-Suss

Kommentera

