Notes on a cordial

En sak som legat och skräpat på sekretären länge är ett recept på ”raw lime-cordial” ifrån Toby Cecchinis kolumn för New York Times(som han tyvärr inte skriver längre). Där skriver han även lyriskt om ”The Gimlet”. I vilket fall kan ni hitta det här.

Jag rekommenderar er att prova den: den är enkel att göra och det blir en fantastisk Gimlet. Jag orka inte stå vid spisen och joxa när jag skulle kunna vara och bada. Att pressa lite lime och låta stå i kylen med socker? Rimligt. Just enkelheten är av vikt på sommaren.

Några ord på vägen:

-Eftersom det inte är några tillsatser är hållbarheten begränsad. Förvara i kylskåp.

-Jag tillsatte ingen ingefära den här gången så jag vet inte hur det blir. Jag höll mig till versionen med lime och socker. Nästa gång kanske.

-För att inte behöva slösa så gjorde jag 1/4 av mängden och använde de kortare tidsangivelserna. Om ni läser receptet så förstår ni vad jag menar. Häng inte upp er på antalet lime: nödvändig juicemängd står angivet i texten. Det är den som är viktig.

-Jag fick med mer vitt på skalen än man antagligen borde. Det fick bra ändå antagligen för att jag använde den kortare tiden.

20140424-090435.jpgResultatet av de ganska föga ansträngningarna är en söt-sur explosion i munnen. Just den där balansen som jag alltid är ute efter: limen har tagit bort strösockrets vasshet och sockret har tämjt limens stickighet. Läskande och smakrikt på samma gång.

Vad det gäller proportioner för drinken så håller jag helt med Cecchini: man får anpassa lite efter sin cordial. Jag testade med 4 c gin och 2,5 cl cordial och det blev underbart. Jag rörde drinken i rörglas eftersom jag är tveksamt till is i mitt glas. Den här drinken kan verkligen beskrivas med orden ”enkelhetens elegans”.

-Suss

 

 

 

Kommentera

