Everybody loves Raymond: Kärt namn har många drinkar

Lindgrens Red Devil innehåller gin,grenadin och Pernod, och bara det. Ingen höjdare.

Men namnet klingade bekant så jag bläddrade lite i mina cocktailböcker: Bingo! Jag hittade två andra varianter på Red Devil. Den ena var i Knutte Sundins bok, den andra i ”På Butelj och Fat-en uppslagsbok” av Sten Wiklund ifrån 1960. Det som de tre drinkarna har gemensamt är gin,grenadin och pernod. Sen tillkommer gul chartreuse,citronsaft och även portvin. Jag bestämde mig för att för att göra en fjärde variant.

Ginen är stommen. Jag använde gul chartreuse men använde grapefruktjuice istället för citron. Sen valde jag att byta ut grenadinen på rödavinbärsyrup. I flera recept så skriver Sundin att man kan använda ”grenadin eller hallonsaft”. Eftersom jag(äntligen) har tagit itu med vinbär som legat i frysen sen förra sommaren så kändes en syrup som en bra idé; jag kommer testa det i lite drinkar så får vi se.

Vad gäller syrupen var mina bär ganska stora och vätskefyllda. Om man använder mindre(och hårdare)  bär så bör man öka vattenmängden med ungefär 0,5 dl.

Rödavinbärs-syrup:

2,5 dl röda vinbär

1,5 dl vatten

2,5 dl socker

1. Koka upp vatten och bär. Låt det sjuda i ca 5 minuter så att bären blir mjuka.

2. Rör ner sockret och rör ordentligt med typ visp så att bären mosas och allt socker blir upplöst. Men inga vilda rörelser så att det stänker och du bränner dig.

3. Låt sjuda nån minut till innan du tar det av spisen och silar. Använd finmaskig durkslag eller saftsil.

4. Låt svalna. Häll upp i ren flaska.

Sen blev det drink…
IMG_4735Red Devil no 4; ger 1 drink

5 cl gin

2 cl gul chartreause

2 cl grapefruktjuice(den var ganska mild i smaken, justera vid behov)

1 barsked rödavinbärsyrup

för servering:

cocktail glas

Pernod att skölja glaset med

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.

2. Skölj insidan glaset i en skvätt Pernod. Häll ner skvätten i slasken.

3.Sila ner drinken i glaset.

Det här blev mer i min smak än den i boken. Att skölja glaset i Pernod är alldeles lagom. Sen blev drinken röd som den bör vara med det namnet. Rödavinbär-smaken försvinner lite i allt det andra men det hade grenadin eller hallonsaft också gjort. Detta till trots är jag nöjd med min syrup. Svagheten var en ganska tam grapefruktjuice, trots att det var färskpressad. Hade behövt en med drink lite mer beska. Bra drink men man får vara nogrann med råvarorna.

41 down,96 to-go

-Suss

Kommentera

