Currant events

IMG_4777Vintern rasat ut ur våra fjällar förvisso men mer än så blev det inte. Regntunga skyar och ett töcken av grått var det som följde. Att tazetterna äntligen börjat blomma på balkongen räcker inte för att livsandarna ska vakna. Den här enheten drivs inte på etanol utan solsken. Inte på humör för en cocktail, inte alls.

Inte heller har jag gått ut och plocka maskrosblad till en sallad. Ramslöken skiner med sin frånvaro i mitt kök. Ängsyran likaså. Nässlor finns säkert i dikeskanten men jag befattar mig inte med dem. Det blir bara kli i halsen. Vad jag däremot har gjort är tagit itu med förra årets vinbärskörd: när livet ger dig citroner, ta ut din frustration i köket. Då blir det iallafall varmt. Vad har jag då gjort?

1. Svarta vinbär som de är:

Jag gjorde ett efterättsrecept ifrån den där lådan med recept: chokladmaraänger med vispad grädde och cocktailkörsbär typ. Det blev för sött. Men chokladmaränger,vispad grädde och osockrad svarta vinbär var alla rätt. En variant på ”Eton mess”. Just det chokladmarängsrecept jag använde var inte jättebra med skulle tro att nätet är fullt av andra. Ska jobba på mina egna och kanske återkommer. Vill också slå ett slag för att ha i en barsked eller två av punsch i grädden. Punschgrädde är redo för en come-back. Det är gott.

2. Shrubs:

Shrubs är en sorts saft med vinäger vilket ger en ger en härligt söt-sur smak. Den första gjorde jag enligt samma metod som förra året, sen har jag en på gång enligt en annan metod(fast det verkar bli en fail på den). Jag får återkomma i frågan.

3. Röda vinbärsyrup:

Det här var det första jag gjorde som jag sedan använde in min ”Red Devil No. 4”. Har även använt den för att söta ett iste med grönt jasminte. Jasmin och röda vinbär är en utmärkt kombo: jag får jobba vidare på det.

4. Saft:

Jag kokade saft enligt farmor gamla recept, funkar alltid.

6 dl vatten till varje liter bär. Koka i 5 minuter och sila av.

6 dl socker till varje liter silad saft. Koka 15-20 minuter.

Häll upp på rena flaskor.

Jag brukar ofta tillsätta en kanelstång i den första kokningen. Det gjorde jag inte nu. Jag använde hälften jordgubbar och hälften röda vinbär. Jag har en idé till en drink som jag får,all together now, återkomma om(seriöst det här vädret gör mig trött,tråkig och får mig att tappa aptit).

5. Marmelad:

Jag fuskar. Min svarta vinbärsmarmelad,som blev väldigt god, är inte kokad enligt konstens alla regler. Jag hade gul melanin i skafferiet och följde instruktionerna på baksidan. För att förhöja smaken använde jag 800 gr strösocker och 200 gr mörkt muscavado.

Som sagt: jag har kylen full med goda saker som troligtvis gör sig bra i drinkar. Vi hoppas på att det blir solsken de närmsta dagarna så att jag vaknar på riktigt och blandar till något gott.

Tills dess: ta med paraply vart du än går.

-Suss

Kommentera

