Reads in review: Satansverserna

IMG_4816”Åttinio fyllda,med silverblank åtsittande klänning,cigarettmunstycke i ena handen och silverturban på huvudet, drack Rosa Diamond gin-and-sin ur ett grönt triangelglas och berättade om den gamla goda tiden”-

Ur Salam Rushdies ”Satansverserna”

Efter att ha legat i min ”Att läsa-hög” i sisådär åtta år så har jag tagit mig igenom Salmans Rushdies mycket omdebatterade bok ”Satansverserna”. Anledningen är, som så ofta i mitt liv, en artikel i ”Vanity fair”: då det är 25 år sen den gavs ut så passade tidningen på att samla nyckelspelarna i dess publicering och se tillbaka på den kontrovers den gav upphov till.

Jag tänker inte kommentera på ståhejet. Vad det gäller bokens litterära kvalitéer så citerar artikeln ”Times literary supplement” som skrev ”Är Satansverserna flera av Salman Rushdies bästa romaner?”(min översättning). Jag skulle säga ja, men vill tillägga också några av de sämsta. Omfattande och med flera parallella historier. Fast det kanske är så att delar av den går över huvudet på mig.

Nåväl: som varande både bokmal och cocktailentusiast så noterar jag alltid när drinkar nämns. Det är lite av ursprunget till mitt cocktailintresse helt ärligt. I en passage  har vi en 89 år ung dam som med outfit och drink återupplever sin ungdom: Gin-and-Sin är en kreation från 20-talet. Var namnet kommer ifrån är oklart, men det är helt klar fantasieggande. Badkars-gin,lönnkrogar och kvinnor som röker och går samtidigt(och använder byxor). Synd! Dekadens! Gott!

Jag hade inget grönt triangelglas men en Gin-and-Sin lyckade jag få ihop.

Gin-and-Sin; ger 1 drink

5 cl gin

3 cl färskpressad apelsinjuice

3 cl färskpressad citronjuice

1 barsked grenadin

för servering:

Kylt cocktailglas

apelsinzest

1. Skaka drinken i en isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset.

3. Zesta drinken med skalet och kasta det sedan.

Den här smakar ypperligt: att blanda apelsin-och citronjuice ger bra smak. Tämligen lättdrucken bör tilläggas. Nu ska jag läsa ”Montaignes essayer”. Undrar om en en adelsman på 1580-talet hade något att säga om cocktails, eller blir det bara tankar om döden?

-Suss

Kommentera

