Everybody loves Raymond: The Perfect cocktail?

 

Jag hittade i mina böcker flera recept på den cocktails som kallas ”Perfect-cocktail”. Det var två som till slut testades: Raymond Lindgrens och Knutte Sundins.

Stommen är den samma: gin,torr vermouth och söt vermouth. Proportionerna och garnityren är olika.

IMG_4877

Raymond kör lika delar av varje(vilket även Savoy cocktail-book gör) tillsammans med en skvätt Fernet och ett körsbär, Knutte kör hälften gin och en fjärdedel vardera av söt och torr vermouth, för att sedan avsluta med citronzest.

Jag och testapan verkade ha lite delade åsikter om vilken som var bäst. Ett körsbär gör inte så mycket men hon gillade kanske Fernet. Själv gick jag på Knuttes linje men skulle ännu hellre använt apelsinzest. Här följde en diskussion om söt vermouth. Jag propsade då på Punt-e-mes men i efterhand så kanske Antica hade varit bättre, eller Dolin Rouge? Grapefruktskal? Variationerna är oändliga…

Vilket kanske är finessen med denna cocktail: en enkel ingredienslista att ha i huvudet och mycket utrymme för den personliga tolkningen: vad som är en ”Perfect-cocktail” för en person är det inte för en annan. Gott så.

44 down,93 to go.

-Suss

Kommentera

