Everybody loves Raymond: Red Red wine

 

Den här kylan som dök upp asså. Jag går runt i ullekappa,har filt i sängen och tofflorna åkte fram ifrån vinterförvaringen. I Maj. Mest sur är jag iofs på mig själv: jag tänkte leva farligt i år och planterade basilikan direkt i balkonglådan(efter en veckans härdning- basilikan(i kruka)åkte in och ut för att till sist stanna ute). Där var den så grön och grann i två dagar innan köldknäppen gjorde att den slokade.

När livet ger dig citroner: put the kettel on. Det blev varma drinkar, med rödvinsbas. Mitt problem här är min egen okunskap.Jag vet inte mycket om vin och köper i princip samma hela tiden. Just det rödvinet som jag köper blir lite i blaskigaste laget i dessa sammanhang. Så jag gick på portvinet, det är rött det också…

IMG_4897

Radar;ger 1 drink

10 cl rödvin

5 cl hett vatten

2 cl punsch

2 cl grapefruktjuice

1 barsked strösocker

för servering:

glas som tål hett vatten

grapefruktskiva

1. Häll upp vinet och sockret i ett glas.

2. Häll på det heta vattnet. Rör runt.

3. Tillsätt punsch och grapefruktjuice. Rör runt lite till.

4. Garnera med grapefruktskiva.

Som sagt det här smakar hyfsat, den svagaste länken är ett Malbec-vin som funkar som smakar bärigt och smakar bra till chips. Det blir tunt och platt i detta sammanhang. Mah bad.

 

Portvinstoddy: ger 1 drink

10 cl portvin

1,5 cl ljust muscavadosocker

10 cl hett vatten

för servering:

glas som tål hett vatten( och ”toddysked om man har någon)

grapefruktslice

1. Häll upp portvinet och sockret i ett glas.

2. Häll på det heta vattnet. Rör runt.

3. Garnera med grapefruktskiva.

I orginalreceptet så ska det vara citronskiva men portvinet och muscavadon har en härlig russinsmak(och lite lakrits) som jag tänkte skulle bli bra med grapefrukt. När man gör en rödvinstoddy så vill man undvika allt som känns för mycket ”jul”. Varmt rött vin associerar man med glögg helt enkelt. Men det smakade ok. Tänker att jag ska byta ut sockret mot en trevlig syrup eller cordial nästa gång. Och att vitvins-toddy kanske vore något. Eller ännu hellre lite solsken så att jag blir på humör för drinkar med is.

46 down,91 to go

-Suss

Kommentera

