Reads in review: Morrhår och mustascher

2 st. Satans whiskers, 1 st. Ceasar
2 st. Satans whiskers, 1 st. Ceasar

”If whiskers establish sauciness, every cat is impudent”

-Berättar-jaget,som är en katt utan namn, i Soseki Natsumes”I am a cat” i en diskussion om mustacher

Efter att ha läst Montaigne(inget jag rekommenderar) så har jag kommit till den sista boken i min hög av ”böcker som jag avsett att läsa i flera år men inte riktigt kommit mig för”. Soseki Natsumes bok ”I am a cat” ,köpt  i London 2006. Den hade ”Cat” i titeln. I iz a crazy cat-lady, även fast att jag inte (sedan drygt ett år tillbaka) har några katter. Sen skulle boken vara en full av bitska kommentarer och genomträngande observationer av mänskligt beteende. Nja. Jag har bara läst hälften än så länge så slutdomen får anstå men om inget oväntat händer så kommer jag ge denna bok  omdömet ”inget jag rekommenderar”. Det hitills bästa är citatet ovan. Som gick hand i handske med ett inlägg jag tänkt skriva, på begäran.

IMG_0002
Min älskade Ronja. När hennes bästa vän i världen,Coco, dog så blev hon deprimerad. Jag tog beslutet att ge henne ett nytt hem. Nu är hon lycklig igen. Många utbrister ”vad vacker hon är” men under ytan döljer sig en dam med väldigt bestämda åsikter.

Jag hade en konversation med min mor som gick ungefär så här:

Mamma: Det är väldigt lite katter på bloggen?

Jag: Det är en cocktailblogg.

Mamma: Meh, alla på internet älskar katter.

Det var inte riktigt så det lät men det var essensen av det hela.

IMG_0108
Coco a.k.a kokosbollen. R.I.P min vän. Hon hittades i en skokartong i ett tillstånd som var närmare döden än livet men lyckades ta sig tillbaka med omvårdnad. En av de trevligaste katter jag någonsin träffat. Att hon stod ut med Ronjas divalater säger något om hennes tålamod…photocredit: Adriano Atterman

Vad jag däremot konstaterade är att det finns väldigt få drinkar med kattkoppling, iallafall de böcker jag har. På sikt så får jag väl göra något åt den saken. Tills dess håller vi till godo med en ”Satans Whiskers. Om man vill ha den med ”Straight whiskers” så använder man Grand Marnier(vilket är orginalvarianten). Jag blandad till dem med Cointreau (och anser att det kan anses var likvärdigt med curacao) och då blir det ”curled whiskers.


 Satans Whiskers; ger 1 drink

3 cl gin

1,5 cl torr vermouth

1,5 cl söt vermouth

1,5 cl Cointreau/curacao

3 cl färskpressad apelsinjuice

1 stänk Orangebitters

för servering:

kylt cocktailglas, modell större

Apelsinskiva/apelsinzest

1. Skaka ingrediensera i en isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset. Garnera med  apelsinskiva.

Första intrycket är att en apelsinskiva ser lite mycket ut i glaset men den här drinken skulle mycket väl kunna servera i ett tumblerglas tillsammans med is, och då skulle apelsinskivan inte se så malplacé ut. Eller så skippar man den och kör med ett apelsinzest. Drinken som sådan är väldigt trevlig: läskande men inte för söt. Lite kryddighet gör det intressant, en aning beska i eftersmaken. En förbudtids drink som håller än.

-Suss

Kommentera

