Everybody loves Raymond: Rosor på kinden och solsken i blick

Lindgrens ”Rose cocktail” påminner om ”Rose cocktail (french style No. 1) ur ”The Savoy cocktail book”(vilket verkar vara den godaste av de tre som finns). Eller en jämförelse närmare mitt hjärta: den bästa sortens Martinez fast med Cherry Heering istället för Maraschino; det blir mustigare och köttigare. Och sen är den utan bitters, vilket inte spelar nån roll här. I Lindgrens version så lyser zest med sin frånvaro men jag la, givetvis, till ett apelsinskal.

I orginalet ska det vara Cherry Brandy: jag valde alltså Cherry Heering vilket alla inte räknar som en riktig ”cherry brandy” om man ska tro internet. Jag är helnöjd med Cherry Heering.
IMG_4958Rose cocktail; ger 1 drink

4 cl London gin

2 cl torr vermouth

1 barsked Cherry Heering

för servering:

cocktailglas

Cocktail-körsbär

apelsinzest

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas till de är väl kylda.

2. Sila ner i glaset. Tillsätt cocktailbäret. Zesta drinken men kasta skalet i soptunnan.

3. Servera.

Som sagt: det här smakade jättebra. Väl valda gäster till mitt hem kommer att bjudas på detta: och de kommer bli jättenöjda de också.

49 down,88 to go

-Suss

Kommentera

