Everybody loves Raymond: Smarty

På sidan 54 hittar vi en läskande sommardrink vid namn ”Smarty”; ljus rom,grapefruktjuice och sodavatten. När jag testade ville jag ändå ha en ytterligare dimension och helt ärligt lite sötma så jag la till lite av en för mig ny ingrediens; svartvinbärsblads-syrup.

Min kärlek till svarta vinbär och även doften från busken de växer på har jag pratat om förr( diptyques doftljus ”baies” har nämnts mer än en gång). För typ två år sedan gjorde jag en typ likör på svartvinbärsblad som blev väldigt lyckade. Problemet är att jag gjorde den i ett synnerligen inspirerat ögonblick och jag minns inte proportionerna. Sen jag började blogga på allvar så har jag blivit bättre på att skriva ner vad jag gör samt sätta lappar på flaskorna i kylen. Oj vad livet blev lättare.

När jag för ett tag sedan lyckades lägga tassarna på ett par handfull svartvinbärsblad så försökt jag göra en tinktur(vi får se hur den blir) men med bladen som blev över gjorde jag en syrup. Tips om svartvinbärsblads-saft hade jag fått via läsare men jag insåg när jag använde mig av välkänd sökmotor att jag inte hade blad så det räckte. Så jag improviserde en syrup.

Lustigt nog så smakar den lite som flädersyrup, vilket också är en favorit.

Svartvinbärsblads-syrup; ger ca 4 dl

2,5 dl vatten

2,5 dl strösocker

2 dl löst packade, grovt rivna svartvinbärsblad(sköljda och obesprutade!!)

1. Koka upp socker och vatten på låg temperatur så att allt socker smälter. Låt koka i ca 5 minuter.

2. Tillsätt bladen och rör runt. Koka upp igen och låt koka ca 3 minuter.

3. Ta av plattan och låt svalna. Sila sedan bort bladen och häll upp i en väl rengjord flaska.

Den bör förvaras i kylskåp och håller 1-2 veckor. Den går utmärkt att använda som saft men då bör man,förutom vatten, tillsätta någon sorts citrus typ citronzest för att framhäva smaken.
IMG_4956Smarty; ger 1 drink

4-6 cl ljus rom(beroende på hur stark man vill ha den)

2-3 cl färskpressade grapefruktjuice

2-3 cl svartvinbärsblads-syrup

för servering:

grogglas

sodavatten

sugrör

1. Häll rom,juice och syrup i ett glas. Rör runt.

2. Tillsätt ett par isbitar. Toppa med soda(typ 8-10 cl: återigen det beror på hur mycket fizz du vill ha i ditt glas).

3. Ner med ett sugrör i glaset. Done!

51 down,86 to go.

-Suss

Kommentera

