Everybody loves Raymond: Jigger

”El presidente” är en klassik cocktail med ljus rom och söt vermouth. Tony Conigliaro gjorde variant,”Consulate”, med mörk rom och torr vermouth. Däremellan så gjorde Lindgren en drink,Jigger, med ljus rom och torr vermouth. Och sockerlag.

Som alltid så tycker vi olika om proportionerna. Många gillar söta drinkar men jag gör det som regel inte, alltså ändrar jag proportionerna till mina magiska formula när det gäller vermouth-drinkar; 4-2(vermouthen) och en barsked av i princip vad som helst. Om några år kanske det kommer en bloggar som utvärdera mina drinkar och är ”bah den 4-2-1 barsked grejen funkar inte för mig” och gör något annat. Gott så.

En av de saker som jag är väldans förtjust i är att använda blommor i drinkar. Och en blomma som har en trogen skara beundrare är pelargoner. 

Längre än så kom jag inte i min pelargon-twist av den här drinken. Jag hade mycket att säga men det får anstå. Mårbacka-pelargoner duger som dekoration men för drinkar behöver man så kallade ”doftpelargoner”. Jag har två; en rosengeranium(a.k.a. Dr. Westerlunds hälsoblomma) och en ”attar of rose” som, ingen överraskning, har smak av ros.

I vilket fall gjorde jag för ett tag sedan en syrup på rosengeranium och började experimentera. Den har mycket smak med tydlig fräschör och är den som oftast förekommer på de recept på ”geranuim-syrup” som man kan hitta via välkänd sökmotor. Sen såg jag att min blomma fått ohyra(vilket även drabbat mitt fikonträd) så den har fått sig en cocktail av vatten,såpa och rödsprit. Alltså går det inte att använda bladen just nu och det som var kvar av syrupen åkte i slasken. Oh well det var kul så länge det varade: jag lyckade bl.a. göra en trevlig daquiri. ”Attar av rose” behöver man mycket blad av för att göra en syrup med mycket smak och jag har inte lust att slakta den just nu. Alltså är det ”lagt på is”. Pun intended.

Men så var jag ombedd att agera testapa häromkvällen; det är inte bara jag som häller i mina vänner sprit( tack igen Ulrika!). Jag hade pratat mig varm för kombinationen av ljus rom och torr vermouth och när jag blev ombedd att blanda till något mot slutet på kvällen så körde jag på det . Som sötma använde jag lite ingefärsyrup som fanns över från ett annat experiment. Jag tyckte att det blev väldigt trevligt.
IMG_5015Jigger; ger 1 drink

4 cl ljus rom

2 cl torr vermouth

1 barsked ingefärsyrup( Välfylld. Så det rinner lite över kanten)

för servering:

cocktailglas

apelsinzest

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.

2. Sila ner i glas och zesta. Valfritt om du vill ha med den i glaset eller inte.

52 down, 85 to go

-Suss

Kommentera

