Notes on a tincture

Under våren la jag tassarna på en flaska vodka med hög procenthalt. Så pass hög (86%) att det inte riktigt var tjänligt för cocktails. Jag fick den för att jag har ryktet om mig att göra bitters och sånt. Nu har jag inte gjort just det(bitters alltså) på länge men när jag fick den här flaska så passade jag på att prova att göra saker jag sett på nätet+ följt eget kynne. Min cassis-tinktur står och gottar sig i skafferiet så vi får se hur det går med den. Ginhound hade en grej om rosentinktur som jag velat prova(den här) men det får vänta till jag hittat nog med obesprutade rosenblad. Men en av sakerna kunde jag göra, nämligen ”lapsang-tinktur”.

Receptet hittade jag på ”Stir and Strain”(ni kan hitta det här) men jag använde en annan sorts sprit och sen blev det lapsang-te ifrån NK. En liten sprutflaska köpte jag på Muji; det var enklast så. Sen följde jag(de väldigt enkla) instruktionerna.

Slutresultatet blir en vätska med mycket smak. Jag litade på” Stir and strain”(och har ingen anledning att inte göra det) och hällde det på sprutflaska direkt. Sen testade jag att göra en Martinez med bara torr vermouth(fast utan bitters).
IMG_4876Smokey Martinez; ger 1 drink

4 cl torr gin

2 cl torr vermouth

1 barsked maraschino

för servering:

cocktailglas

cocktailbär

apelsinzest

Lapsangtinktur

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas till de är väl kylda.

2. Sila ner i glaset. Zesta ovan drinken men skippa sedan skalet. Spruta 3-4 sprut med lapsangtinktur i glaset. Tillsätt cocktailbär.

Eftersom det är lite zest så blir det ändå en smakbrytning; tinkturen ger det hela en härlig ”köttighet” framförallt  doften. Hur mycket man vill ha är förstås en fråga om tycke och smak. Men jag gillade hur det blev rökigt i ”näsan” medans drinken var ungefär lika len och fin som vanligt.

Om man,som jag också vill ha något trevligt att läsa när man sitter och sippar så vill jag ett slag för  ”A reasonable guide to horrible poisons”; undertiteln är ”because I’d rather have something strange than good” och det säger allt. Ni hittar länk i min bloggroll som jag passade på att uppdatera/städa.

-Suss

Kommentera

