Notes on a shrub

Jag har tagit semester från jobbet i fyra veckor men jag avser att blogga under sommarlovet; hur det kommer gå kan jag inte sia om. Lite sinneslöhet skulle göra mig gott och en viss frånvaro ifrån datorer är nog gott för själen. Det beror på vädret.

I vilket fall som helst så sker inför semester en städning av både kontor och koja. Datorn är full av intressanta länkar, sekretären dignar av papper med anteckningar och kylen är full av flaskor.

Under våren så har jag gjort flera ”shrubs”; en sorts dryck med bär och vinäger. Jag har jobbat med samma smak men testat olika metoder. Detta är inte forskning på akademisk nivå men att redovisa sina resultat och kommunicera sin forskning är ändock viktigt. Lite det vi kallar ”I did so you didn’t have to”.

Vad det gäller smak så satsade jag på att göra en svartvinbärs-shrub med lavendelinslag baserad på champagnevinäger; tre smaker som går hand i handske. Jag har testat andra sorters vinäger, jag gjorde två shrubs redan förra året, men jag beslöt mig för att göra det så enkelt som möjligt. Vad gäller metod så testade jag tre olika.

1. Den varma metoden;

Katie M. Loebs bok ”Shake,Stir,Pour-fresh homegrown cocktails” är en favorit hos mig. Det var den här metoden som jag modifierade och använde förra året. För att få till lavendeltonerna så använde jag helt enkelt lavendelsocker istället för vanligt socker.

Det blev en bra shrub om än något svag lavendelsmak.

2. Den kalla metoden;

Den här sättet att göra shrub blev jag varse via en drink som ”Tartines to Tikis” hade gjort( den här) och tyckte det lät bra. Michael Dietsch ”enkla” shrub hittar ni instruktioner på här. ”Enkla” skriver jag för att jag misslyckade med den här. Mina svartavinbär ville inte gotta till sig med sockret alls. Jag försökte i två omgångar. Första gången blev jag sur och hettade upp bären och åt på glass. Andra gången så hettade jag upp bären och gjorde en shrub ändå. Den blev god men som sagt inte helt enligt instruktion. Jag önskar er lycka till med era försök om ni gör några.

3. Den populära metoden;

Michael Dietsch skriver i sitt inlägg även om ”simple syrup”-metoden. Och det är denna som varit mest populär av de jag gjort , antagligen för att jag gjorde en ändring: jag använde nämligen bara hälften så mycket vinäger. Dietsch recept anger lika delar av allt men jag har märkt att det kan bli väl mycket vinäger för vissa. Att minska på den ingrediensen har gett en tumme upp från gäster fast man ska komma ihåg att den då inte blir lika hållbar i kylen. Gör små omgångar lite oftare istället.

Shrub-syrup for the masses;

2 dl svarta vinbär

2 dl vatten

2 dl socker

1 barsked torkad lavendel

1 dl champagnevinäger

1. Koka upp socker och vatten på låg värme tills sockret smält.

2. Se till att mosa bären med typ en ballongvisp så de börjar ge ifrån sig vätska. Tillsätt bären(och vätskan!) och barsked med torkad lavendel. Låt det sjuda typ 10 minuter på låg värme eller tills du känner att det är ordentlig infuserat.

3. Sila ordentligt i en saftsil. Låt vätskan svalna.

4. Blanda i vinägern och häll upp det på väl rengjord flaska.

Håller typ 1 månad i kylskåp.

Hur man sedan ska dricka den finns det gott om förslag på; jag gillar den med bara prosecco. Dietsch skriver om att använda en skvätt sherry och sodavatten vilket också rekommenderas. Den är utmärkt med bara sodavatten eller ginger ale/beer som ett alkoholfritt alternativ.

-Suss

Kommentera

