Everybody loves Raymond: Det lilla vattnet

 

Jag fick en trevlig flaska vodka i present: ekologisk vodka ifrån Bajkalsjön närmare bestämt, och tog tillfället i akt att testa några av vodka-drinkarna i Raymonds bok.

1.Andyn;

En blandning av vodka, rom och framförallt portvin som blir en hyfsad aperitif. Men det finns bättre innan maten-drinkar så vi säger inte mer om det.

2.Cinzel;

Alltså: lika delar vodka och vit curacao med en oliv till? Jag gjorde raskt om den. Dels använde jag apelsinlikör jag gjort enligt Lindgrens instruktioner, jag har blivit väldigt förtjust i dess blommiga toner, dels gjorde jag en sort old-fashioned på den: apelsinlikören som sötma, vodka som bas och lite bitters som balans. Jag använde faktiskt Orange-bitters. Och apelsinzest. Resultatet bir den drink med tre olika lager av apelsinsmak som funkar ganska bra.

Cinzel-fashioned; ger 1 drink

5 cl vodka

2 cl hemgjord apelsinlikör eller vit curacao

2 stänk Orangebitters, helst Reagans’ No. 5

För servering:

Old fashioned-glas/tumbler

Isbit till glaset

Apelsinzest

1.Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas tills väl kylt.

2. Sila ner i glaset över en rejäl isbit som redan ligger där.

3.Zesta.

 

3.Exodus:

Oavsett vilka proportioner man använder så kallas en blandning av apelsinjuice och vodka numera för en ”Screwdriver”. Det är inte gott i mitt tycke men det är nog så populärt bland andra. Jag stoppar huvudet i sanden och bläddrar vidare i boken.

58 down,78 to go

-Suss

Kommentera

