Reads in review: Storied Sips

Det är ett välkänt faktum att jag inte kan motstå en fint formgiven cocktailbok. Jag har svårt att hålla mig när det gäller cocktailböcker rent allmänt men är det vackert gjort så tänker jag inte två gånger innan jag köper.

Storied sips är väldigt vacker: collagen av Poul Lange är av sorten ”vill riva dem ur boken och rama in”. Lange har använt foton, gammalt reklammaterial och annat smått och gott för att göra ett collage som ackompanjerar varje cocktail; verkligen ögongodis.IMG_5263

Erica Duecy är en cocktailskribent och bloggare bakom ”Storiedsips”. Hon skriver bra om varje cocktail utan att falla in i klicheér. Det är inte bara gamla örhängen som Sidecar och Negroni, även Cosmopolitan och Napoléons Opéra ifrån PDT finns med.

 

Det var väldigt få nyheter för mig i den här boken men är det något som jag alltid är på jakt efter så är det en bra cocktailbok att ge till nyfrälsta/såna som inte är så vanan vid att blanda. För de är den här utmärkt.

Bra introduktion med beskrivning av grundtekniker och material. Recept på 40-talet drinkar som är arrangerade från den smakmässigt lättaste(Bellini) till den tyngsta (Wassail- en sorts glögg typ) vilket är lättöverskådligt. Att det inte finns ett index i bokstavsordning(vare sig på drinkar eller ingredienser) är en nackdel men det är så få recept att det bara täcker ett uppslag och man hittar ändå.

En av fördelarna med att ha en samtida cocktailbok med klassiska recept är att man slipper stå där med recept som anger ingredienser som inte finns längre. Det är ett bra urval av recept, saker som det är lätt att få tag på(om än i vissa fall dyrt) och inget som är får svårt för en ovan blandare.

För en svensk kanske det är jobbigt att hela tiden omvandla fl. oz. till centiliter men det kanske man kan stå ut med.

-Suss

 

20140710-100030.jpg

Kommentera

