Harvest round-up; del 1

Min mobiltelefon informerar mig att det är söndag. Jag borde ha bloggat igår och tydligen måste jag återvända till förvärvsarbete imorgon. Det är inte en verklighetsbeskrivning jag känner igen mig i.

Om vi ska sammanfatta  semesterns sippande och skördande något;

1. Den där cassis/svarta vinbärsblads-tinkturen jag höll på med; glöm den. Det gjorde jag, den stod alldeles för länge längst bak i skåpet och kändes vid avsmakning inte helt OK.

2. Att göra lavendelsocker på nyskördad lavendel är att föredra; torkad kan bli väldigt dammig. Jag tog med mig en bunt stjälkar ifrån landet och stack ner i en burk,hällde strösocker över och förslöt. Om ett par veckor är det bara att öppna burken och dra ur stjälkarna och sen är det färdigt typ. Någon liten residual kanske det blir men vi gillar rustique.

3. Det första jag gjorde på semestern var att ta kvällspromenader i omrädet där jag bor och komma hem med fickorna fulla av fläder. Fläderlikör till drinkar och flädervinäger till shrubs och mat blev det. Och sen gjorde jag ett par omgångar av fläder-och äppelplättar vilket är något av det godaste jag vet. Funkar bra som förätt med lax eller löjrom(med smetana) men även som efterätt med jordgubbar och kanske lite sötad smetana.

4. Rabarber har utgjort typ 25% av mitt födointag på sistone; det finns få saker jag älskar så mycket. En sak jag gör ofta är ugnsbakade rabarber och jordgubb med apelsinzest som jag hittat i Rose Bakery cookbook(också det en av mina favoriter). Något som jag gör av de spädaste skotten är ”rabarbersyrup”; funkar som saft eller som sötning i de flesta drinkar. Jag använder det istället för vanlig sockerlag eller ersätter likörer som Cointreau för att twista till klassiker. Också väldigt gott med bara ginger beer och lite apelsinklyftor som en alkoholfri drink.

Jag väljer att inte skala rabarbern eftersom jag gärna vill att syrupen ska bli vackert rosa. Den håller ett par veckor i kylskåp.

Rabarber-syrup; ger ca 3,5 dl

2 dl vatten

3 dl strösocker

3 dl finskuren rabarber ca 0,3 mm

1. Koka upp vatten och socker på låg temperatur. Se till att allt socker lösts upp.

2. När det kokar så tillsätt rabarbern. Låt det koka upp igen.

3. Låt det sjuda i 7-8 minuter. Ta det sedan av plattan och låt svalna ca 15 minuter.

4. Sila i durkslag. Låt vätskan svalna i bunken ytterligare en stund innan du häller upp det på rengjord flaska.

5. För allt i världen kasta inte det som är i durkslagen! Det behöver bara mosas lite(dock inte ovan bunken) för att bli en fin kompott att äta med glass eller kanske smeta på frukostmacka. Det håller inte många dar i kyl men det går åt….

När det gäller syrupen så är det bara fantasin som sätter gränser för användning. Lycka till!

-Suss

Kommentera

