Tisdagsdrink; Planters punsch

Jag är toy när det gäller Tiki-drinkar. Det är inte det att jag inte tycker om dem, det gör jag, men jag är inte jättebra på att blanda dem. Det är å andra sidan inte många. Jag har slutat beställa Mai-Tais och Pina Coladas (utom på vissa väl valda barer) för att man får något blaskigt/vulgärt/för sött i glaset och inte en söt-sur och kryddig skapelse med feel-good-factor.

Så sakta men säkert har jag köpt lite rom av olika sort, lärt mig göra orgeat och och slutat fundera så mycket på formalia och improviserat bäst jag kan. Nu när det dessutom är jättebillig ananas i butikerna så kändes som ett gyllene tillfälle att bjuda vänner på något tropiskt. Så här i värmen. Jag har flera olika recept på tiki-drinkar i mina böcker(men ingen Tiki- cocktailbok,for shame) och valde ett av de Planters Punsch recept som innehöll ananasjuice.

Ananasjuice finns att köpa men jag tycker det är bäst att köpa en ananas; skala den, riva grovt och pressa ur juicen. Man får sila en extra gång kanske men lite chunks i glaset är inte hela världen om man inte orkar. När jag gjorde det här så borde jag använt vanlig sockerlag men men, jag använde rabarbersockerlag vilket gick bra det också. Jag hade feeling helt enkelt, eller så hade semesterhjärnan missat en detalj.
IMG_5316Planters punsch; ger 1 drink

6 cl mörk rom

2,5 cl limejuice

2,5 cl ananasjuice

1 cl rabarbersockerlag(som sagt vanlig ska det var tydligen. Annars tror jag på ingefärssyrup)

2 stänk Angostura bitters

för servering:

högt glas fyllt med is

riven muskot

limeklyfta

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset.

3. Riv lite muskot över och garnera med limeklyfta.

Alla var nöjda och glada.

-Suss

Kommentera

