Tisdagsdrink; Mai-Tai

En del av de recept jag har på Mai-Tai är väldigt långa. Den variant jag gillar är väldigt kort, bara fem ingredienser; ljus rom,mörk rom,orgeat,Cointreau och limejuice. Vissa gillar att göra en ”float” med mörk rom d.v.s. låta en skvätt mörk rom ligga på ytan,jag har aldrig fastnat för det. Det ska dock sägas att jag inte har Trader Vics’ cocktail-bok vilket gör att min variant är ett hop-kok av andrahandskällor; kanske inte helt ok. Vad vi kan säga är att trenden har vänt ifrån de rätt långrandiga ingredienslistorna till ”short and sweet” av mina böcker att döma.

Historien gör gällande att namnet kommer ifrån(och har ni hört den här förut i cocktailnamn-sammanhang?) vad en av gästerna,ifrån Tahaiti, sa när de smakade den. ”Mai tai-roa ae” vilket tydligen betyder ”inte av denna värld”. IMG_5322Mai-tai;ger 1 drink

3 cl mörk rom

3 cl ljus rom

2 cl orgeat(jag använder hemgjord)

2 cl limejuice

1,5 cl Cointreau

för servering;

tumbler-glas

krossad is att ha i glaset

myntablad(jag gör en lite ö av toppen på en limefrukt och sticker ner myntan i det som en palm.Cheesy men kul)

1. Skaka alla ingredienserna i en isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset,som är fyllt av krossad is, och garnera med mynta/lime-ö.

-Suss

Kommentera

