Harvest round-up del 2: the thirst-quenchers

Välsignad vare värmen. Min semester må vara över för denna gång men att gå från jobbet när det är strålande solsken och kunna dricka något gott på balkongen på kvällen gör arbetsdagarna mindre dryga. Fast i denna värme så kan alkoholen vara en dålig idé känner jag. Jag använder det jag har på balkongen och fxar något gott alkoholfritt eller alkoholsvagt.

1.Basilikan;

Det finns en trevlig apéritif som man kan göra med Dubonnet,sodavatten,apelsin och basilika. Fast det smakar utmärkt med San Pellegrino ”Sanbitter” också; Sanbitter är de små flaskorna med illröd vätska som står på de alkoholfria hyllorna på systembolaget. De säljs i sexpack. Tänk på det som alkoholfri Campari; lite samma beska.

IMG_5349Man muddlar 4-5 basilika blad(per glas) tillsammans med en en sjättedels apelsin(delad i mindre bitar) i glaset med en bottenskyla Sanbitter. Låt det stå och dra ett par minuter(gärna en kvart) innan man fyller på med mer Sanbitter och dekorerar med ytterligare basilikablad och apelsinskiva.

2.Timjan:

Jag köpte i våras en apelsintimjan: en timjan med tydlig smak av apelsin. Den har klarat värmen bra och smakat underbart med fisk. Jag passade även på att göra en syrup att ha i drinkar.

Apelsintimjansyrup:

2,5 dl vatten

2,5 dl strösocker

8 kvistar apelsintimjan(eller vanlig timjan)

1. Koka upp ingredienserna på låg värme. Se till att allt socker har smält.

2. När det kokat upp ta ifrån värmen och låt svalna. Ta då ur timjankvistarna och häll upp på väl rengjord flaska. Håller 2-3 veckor i kylskåp.

IMG_5350Jag har använt den till en enkel törstsläckare; ger 1 drink

2 cl apelsintimjansyrup

2 cl citronjuice

10 cl sodavatten

1. Blanda syrup och juice direkt i glaset. Rör runt lite.

2. Tillsätt is.

3.Häll sodavatten över.

4.Garnera med timjankvist.

Man kan,om man vill, tillsätta en skvätt gin i det här ety det är mer eller mindre en Tom Collins av något slag.

3.Rosmarin;

Rosmarin passar utmärkt med grapefrukt. Då har vi lite kryddighet från rosmarinen,lite beska från citrus och vad passar till det? Jordighet och fat-ighet ifrån sherry. I ett glas med is blev det;
IMG_53564 cl Sherry

1 cl rosmarinsyrup(gör som timjansyrup med 1 st 15 cm-kvist räcker till en omgång)

3 cl grapefruktjuice

(ev. skvätt sodavatten)

Det duger bra att blanda det rakt i glaset. Man bör använda krossad is. Det är någon sorts cobbler. Ibland bryr inte ens jag mig om formaliteterna. (Ungefär här funderar en del av mina vänner på om de ska ringa psyket/exorcist för något verkar underligt. Jag mår utmärkt och försöker att inte vara så strikt. Kommer nog hålla till mitten av Augusti.) Det var gott.

4.Myntan;

Come rain or come shine; myntan klara allt. Tack och lov. Det är en av mina favoriter i allt utom Mojitos(som jag tycker är tråkiga. Dricker inte mycket Juleps heller pga mycket is). Men så här i värmen då till och med jag kan utan strumpbyxor och sova utan strumpor så väl även jag ha rejält med is i glaset. Och mynta som svalkar. Jag dricker under sommaren ganska mycket av ett äppelte som jag köper på NK(alltid detta NK) men det funkar även med osötad äppelmust eller juice. Man får söta som man vill. Jag brygger teet och kyler det sen.
IMG_5377Sedan är det bara massor av krossad is,florsocker,massor av mynta och muddla med äppelte. jag serverar det i burk eftersom jag inte har julep-cups. De är vackra men tämligen överflödiga i detta hem. När jag så skulle servera juleps till ett gäng glada så fick jag panik,gick till ICA och köpte 6 st burkar med konserverad mandarin. Frukten användes i diverse, burkarna blev drink-kärl. Jag har underligt nog blivit ganska fäst vid dem. Men så fort kylan kommer så åker de nog till returstationen.

Alla ovastående drycker bör serveras med en skål chips. En skål. Att äta chips ur påse är inte relaxed bara sjavigt. Bakterier frodas under rötmånad och jag vet(tyvärr) hur dålig vissa människors handhygien är. En skål med chips. Gärna små individuella skålar.

-Suss(kanske inte avslappnad ändå..)

Kommentera

