Pina colada

IMG_5387Ananas har blivit en populär frukt på sistone; inte direkt i mat-sammahang,ananans på pizza räknas nog forfarande som vulgärt, men grafiskt är det populärt. Jag är för. Jag har gillar ananas-prylar länge och har ett par stycken jag gillar skarpt bl.a. en rätt stor ananas-brosch samt min sockerskål i turkos keramik ifrån Guldkrok i hjo. Denna inköptes när man fortfarande kunde få dem för en spottstyver. Numera kostar det betydligt mer än 10 kr för de stora och fem för de små,  Jag räknar med att trenden vänder och att denna ack så vackra frukt faller i glömska ett tag och priserna faller. Den blir populär i vågor; under den viktorianska eran var den ett tecken på rikedom och den betyder på blomsterspråket ”du är perfekt”.

Min ananas är perfekt för en pina colada; denna underbara dessert i flytande form.

Helst ska man använda ”Coco Lopez Coconut cream” som finns bl.a. på NK i Stockkolm men annars så funkar kokosgrädde. Färskpressad ananas-juice är nyckeln; riv ananas grovt och pressa ut saften såvida du inte har en råsaftcentrifug. Då är du hemma liksom. Vissa använde ljus rom, andra mörk. Jag är ”dark side of the force” när det gäller den här: tycker en bra kryddig mörk rom piggar upp.

Jag har ingen blender så jag fyller min sockerskål med is och skakar sedan drinken separat i shaker.

Pina Colada;ger 1 drink

3 cl kokosgrädde

6 cl mörk rom

9 cl färskpressad ananasjuice

för servering;

väl valt glas eller spexigt-kärl

krossad is

ananas-bit,cocktailkörsbär eller ätbar blomma; väl själv

1. Skaka ingredienserna ordentligt i en isfylld shaker: annars blandas det inte ordentligt. Snabba,kraftiga tag i minst 20 sekunder.

2. Sila ner i det isfyllda glaset.

3. Garnera.

Svårare än så är det inte. Om man får till konsistensen så är det en ypperlig törstsläckare även fast den innehåller en inte oansenlig mängd rom. Jag är annars alltid den som tar till i underkant med alkoholen men det blir avvikelse från normen när det gäller det här.

Jag undrar hur många gånger jag stavade fel på ”ananas” i det här inlägget? Man blir liksom lite blind…Jag minns en karaktär,en häxa, i en av Terry Pratchetts böcker som visste hur man började skriva ”bananas” men inte visste hur man slutade, alltså blev det ”banananans”. Lite så känner jag inför ananas. Jag kanske bara ska embracea min svenglish och börja säga pineapple.

-Suss

Kommentera

