Everybody loves Raymond; Mer ananananans(anansas)

När jag då ändå hade gjort mig besväret att prokurera ananas-juice, om än inte av finaste sort, så blev det på det temat när det skulle provas Raymond-drinkar. Först en Ymer. Jag skulle bra gärna veta historien bakom namnet. Jag tänker på Valhall och isbrytare. Inte tropisk frukt och ljus rom. IMG_5502Ymer; ger 1 drink

2 cl Cointreau

2 cl ljus rom

4 cl ananasjuice

för servering:

lämpligt glas

hel muskotnöt

litet rivjärn till muskotnöten

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.

2. Sila ner i glaset och garnera med riven muskot.

En på alla sätt och vis habil drink. Kanske inget att skriva hem om men den är lättgjord och lättdrucken.

Drink nummer två hette ”Who’s sorry” och innehöll Tia Maria,Klosterlikör och ananansjuice i lika delar. Jag hade varit sorry tror jag. Det känns inte som en bra kombo. Så jag tog intryck av Ymer och gjorde enligt dess proportioner och bytte ut klosterlikör mot mörk rom.IMG_5505Ett tappert försök till trots så är detta ingen höjdare. Problemt är Tia Maria som jag tycker har en bismak av pulverkaffe eller nåt syntetiskt. Eftersom jag är en kaffesnobb(såvida jag inte har koffein-abstiens in which case anything goes) så är all sorts kaffelikör problematiskt.

Det kommer nog bli till att göra egen kaffelikör…

63 down,73 to go

-Suss

Kommentera

