Harvest round-up part three: Eazy-peasy

Persiljan har p.g.a. störtskurar mitt på dan ibland blivit stående i vatten ett par timmar i balkonglådan, och således rostat tydligen. Det är det höga järninnehållet som gör att bladen blir gula fick jag veta. Gräslöken torkade först bort, och andra sådden har inte kommit så långt. Samma sak gäller dillen. Oklart om någon av de tre kommer användas i drinkar.

Nåt som växer så det knakar är mina ärtskott. En mycket tacksam gröda. Lättsådd och lättanvänd, man skördar bara så många skott man behöver till ostmackan. Eller drinken .För det har äntligen blivit dags att ta mig an ”Peashootini” skapad av Mark Hix . Eller, det blev snarare nån sorts ”Southside” fast med ärtskott. Eller egentligen är det de enda de har gemensamt gin. Men idén kom därifrån.

Jag skulle bara göra en drink(den inkallade testapan hittade något i Lindgrens bok som verkade lockande. En historia för en annan gång) alltså verkade det onödigt att göra ärtskottpurée: man behöver göra en viss mängd för att få till konsistensen och den skulle inte gå åt kände jag. Så jag tänkte på Southside och bytte ut myntan mot ärtskott, och ökade på mängden eftersom det inte har lika mycket smak. Sen föll det sig så att jag bara hade bergamottsyrup hemma, ingen vanlig. Jag nekar aldrig till bergamottsyrup. Fast den blir bättre med lime så citronerna fick stryka på foten.  Houston,we have a cocktail.

IMG_5528Balcony-side;ger 1 drink

5 cl torr gin

2 cl limjuice

1 cl bergamottsyrup

1 cl finhackade ärtskott

för servering;

cocktailglas

1 ärtskott för att garnera

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker tills väl kylt.

2.Sila ner i glaset.

3. Garnera med ett ärtskott.

I’m not gonna lie: det smakar lite som nyklippt gräs luktar. Jag tycker att det är trevligt. Det hela blev väldigt fräscht och somrigt utan att vara sött. En tydlig association till sommar men inte en av the usual suspects(fläder,jordgubbar osv.). Lite matig ändå och med parfym-toner underligt nog. Jag börjar tänka på min mamma Clinique ”Aromatics elixir”; en klassiker som är både sträv och kryddig. Lite doft av den när man stoppar näsan i glaset.

Jag kommer att jobba med ärtskott igen, helt klart. Jag förstår nu varför det finns stora behållare med sprit och gröna ärtor på Marks’ bar i Soho.

-Suss

Kommentera

