Reads in review; Provensalska pretationer

Drömmen om Provence lever och frodas i litteraturen. Många är de som tagit steget till att försöka sig på ett liv där(och alla de verkar de ha skrivit en bok om sina erfarenheter).

I  den här vändan blev det Lady Fortescues ”Perfumes from Provence”,M.F.K Fishers ”Two towns in Provence” och ”Ett år i Provence” av Peter Mayle; den sistnämnda är min favorit.

IMG_5358

På många sätt är de ganska lika; det verkar som Provence-borna har varit lika förtjusta i Pastis,champagne,lunch och lavendel sedan tidernas begynnelse. De tre författarna har i princip samma erfarenheter av envishet, annorlunda syn på effektivitet och vikten av ritual och tradidtion.

Fast det var ett uttryck i ”Perfumes from Provence” som jag fastnade för; ”Paix et Prosperité” vilket betyder fred och framgång. Enligt en trädgårdsmästare ska många ha två cypresser i entren till sin mark för att symbolisera dessa saker, vilket låter vackert.

Jag tyckte också att det lät som en drink, antagligen något i stil med en klassisk ”Breck and brace”. Det finns flera varianter av den, personligen så håller jag den med absint i högst. Så jag bytte ut absinten mot Pernod, sockret mot lavendelsyrup och et voilà: en drink. Kanske inte det mest avancerade men jag är förtjust i lavendel och lakrits-kombinationen och de andra delarna; champagne och konjak säger jag sällan(eller aldrig) nej till.

Paix et Prosperité; ger 1 drink

2 cl konjak

1 dryg cl lavendelsyrup

champagne

för servering;

champagneglas

apelsinzest

Pernod(eller Pastis)

1. Skölj glaset med en rejäl dos Pernod

2. Häll upp konjak och syrup i glaset. Rör runt lätt med cocktailsked.

3. Häll på champagne, glaset ska vara fyllt till 3/4-delar.

4. Tillsätt apelsinzest.

IMG_5669Det här smakar alldeles utmärkt. Kanske inte den mest avancerade drinken men lättgjord och lättdrucken.

 

Det här inlägget tillägnas R och A; grattis till eran lycka. Ni får en drink i present.

-Suss

3 reaktioner på ”Reads in review; Provensalska pretationer

  1. Hejsan och tack för senast! Jag länkade in detta inlägget i mitt senaste inlägg om L’Artisans Séville à l’Aube (den mest Provence-mässiga parfym jag vet, även om den baseras på en händelse som tydligen inträffade i Spanien) för den ultimata Provence-upplevelsen 🙂

Kommentera

