Bedrövelse och böcker men inga bitters

Det var många som vaknade upp med en sur smak i munnen i måndags. Jag skulle kunna säga mycket om detta(jag har sagt mycket om detta)fast inte här. Vi kan väl konstatera att det ligger en mörk skugga över den vackra hösten.

Sen har jag tampats med en rejäl förkylning. Det är ingen poäng att sitta och klaga över det när jag inte tar mig tid att bli frisk. Förkylning är ett virus som det inte finns någon bot mot. Jag bälgar i mig kannor med te i jakt på lindring och är utrustad med näsdukar och halstabletter. Däremot har jag knappt haft något smak-eller luktsinne så drinkar har det inte blivit. Kanske borde tagit mig någon sorts toddy med iddes inte.

IMG_5696

Däremot tog jag en tur till biblioteket för att låna lite böcker att fördriva tiden med när jag då ska ta mig tid att bli kry igen.

Ferdinand Von Schirachs ”Brott” och ”Skuld” har jag redan plöjt och rekommenderar varmt. De är lätta att läsa men svåra att släppa. Ondskan och godheten bor i människan, sida vid sida, och så här i efterhand så är det vissa av historierna som jag återkommer till i tanken. ”My Salinger year” är i princip en ”Djävulen bär Prada” fast i litterär miljö och med en känd författare(J.D. Salinger) istället för modeskapare. En liten konfekt till litteratur: jag menar det på bästa sätt.

Annat läsvärt: Loving cup hade skapat de här fantastiska drinkarna inspirerade av Moby Dick; litterärt inspirerade cocktails är alltid en bra sak i mina ögon( och ehem jag har gjort egna,om än inte lika avancerade, försök på den fronten). Financial Times hade i sin helgbilaga för ett tag sedan den här artikeln om cocktails med närodlade ingredienser. Jag kan bara hålla med; citron verbena är gott i drinkar.

Ha en trevlig helg
-Suss

4 reaktioner på ”Bedrövelse och böcker men inga bitters

  1. Alltid roligt med bra med boktips! Jag brukar sällan hinna läsa ut böcker men nu har jag optimistiskt (eller nåt) laddat upp på biblioteket och tänker att rimligtvis kommer snart jag eller kidsen att bli sjuka snart – och då kommer jag att hinna läsa!

    1. Hoppas att du slipper bli sjuk men finner tid att läsa ändå; vad har du lånat? Boktips uppskattas alltid.

  2. Först och främst har jag lånat Jonathan Strange Mr Norell, som jag tänkte läsa om. Sen har jag lånat Steve Jobs självbiografi, han var en väldigt speciell person. Sen tog jag två diktsamlingar; Agneta Pleijels ”Mostrarna” (som jag har läst ut och tycker om, bra blandning av högt och lågt) och Octavio Paz ”Vid världens strand”. Tänkte att lyrik är ett bra format att läsa på väg till och från jobbet.

    1. Jonathan strange och mr Norell är min favoritbok! Bra med lyrik;behöver mer av det i mitt liv, ska försöka få tag på ett ex av Athena farroukzads ”vitsvit”.

Kommentera

