Dags att bärga skörd..

Dessa milda soldagar i September
Dags att bärga. Ännu finns det tuvor
med lingon i skogen,nyponen rodnar
utmed stengärden,näten lossnar
och svarta klasar av björnbär lyser i snåren…
-Utdrag ur dikt av Olov. H. Hauge

Jag håller på att läsa Karl Ove Knausgårds ”Min kamp 1″ och fick en lyrik-bonus i form av Hauges dikt om hösten. När jag så idag vaknade och solen sken snörade jag på mig ett par vettiga skor och gick på promenad med sax och påse.

Något man ska tänka på när man samlar är:
-Att man vet vad man plockar för något. Det finns mycket giftigt i skog och park.
-Att det är tillåtet att plocka bär osv. på platsen.
-Att man inte plockar för nära trafikerad väg pga tungmetaller och andra föroreningar från avgaser. Räkna med 50 meter; jag tar det säkra före det osäkra.
-Plocka med måtta: slånbär,rönnbär,nypon osv. är något som fåglarna behöver som mat under vintern.

Har det inte varit frost där du bor är det bäst att låta rönnbär,slånbär och nypon ligga i frysen ett par nätter för att på börja den nedbrytning som frigör deras naturliga sötma.

Jag plockade fläderbär och ska försöka mig på ett recept på en fläderbär-& rödvins-cordial”.
IMG_5713

Sen blev det rönnbär; ska försöka mig på en cocktailgrej men också rönnbärs- och äppelsylt(typ det här receptet). Blir det några rönnbär över så kanske jag gör en girlang som hos husmorskolan.

Det var ont om slånbär där jag brukar plocka så jag lät det bero. Jag har nog med sloe gin från förra året.

Sist men inte minst nypon för att göra nyponsyrup.

-Suss

2 reaktioner på ”Dags att bärga skörd..

  1. Nice med skördetur! Jag är jätteintresserad av dina recept på fläderbärscordial och nyponsyrup. Själv har jag syltat nypon på bären från en buske här i kvarteret. Det blev gott, men att rensa nyponskalen var helt förskräckligt!

    1. Har lagt fläderbären i rödvin och ska koka cordial imorgon: bloggar receptet om det blir bra. Nyponsyrup gör jag enligt recept som redan finns på bloggen; inget skalpillande behövs vilket är en fördel!

Kommentera

