Suss gör likör: Punsch!

”Bland likörerna är den svenska punschen absolut unik…Tyskarna har en gång försökt sig på framställning men resultatet var ömkligt,ett blaskigt,tunt och magert gult fluidium,helt utan karaktär.
-Ur ”Dryckjom” av Iwan W. Fischerström

Alltså. Experimentlustan är stor och svensk punsch har letat sig in i mina drinkar;främst vare den fantastiska Boomerang-cocktail som jag hittade i Lindgrens bok. Evigt tacksam. Sen läste jag(om) David Wondrichs ”Punch-the delights (and dangers) of the flowing bowl”. And so it begins..
IMG_5606

Jag köpte en flaska arrak och gjorde ett försök att göra min egen punsch. Redan här kan man ta sig en funderare: att köpa arrak är dyrt relativt sett. Det finns,och sortimentet har utökats, riktigt bra punsch att köpa för mindre peng/liter. Sen har jag också insett att punschen är vad den är(mindfulness!) men att jag har hittat/skapat bättre drinkar. Doktorns special är inget för mig.

Recepten kom från tre håll: internet(det här),David Wondrich och en liten volym jag har som heter ”Dryckjom” inköpt på loppis för en tia.

Jag läste, funderade och tog sedan beslutet att;

1.Köpa en flaska Arrak på(37,5) cl.

2. Fylla på med 12,5 cl mörk rom(jag använde en Matusalem gran reserva 15 år för det var vad som fanns hemma). Att tillsätta mörk rom i arrak är vad Facile gör med sin. Det smakar gott.

3. Dessa 50 cl alkohol delades i två för att pröva olika smakprofiler.
IMG_5611

Sen blev det klurigt. Jag valde i denna omgång att hålla mig till citron i båda; fast vid annat tillfälle vill jag gärna prova lime och eller apelsin. I ena blev det mycket(7 tunna skivor som fick dra i 4 timmar) i den andra bara 4 som fick dra lika länge. Köket luktade underbart under tiden.

I båda använde jag bergamottsockerlag istället för vanlig sockerlag eller snarare en kombination av socker och vatten. Mera citrus men också mer djup och rundhet var vad jag hoppades på.

Wondrich inkluderar inget te i sitt recept, inte heller dryckjom (men nämner att det kan göras) men jag använde te i båda. Lite lapsang i ena(”classic”),lite jasminte i andra(den med mindre citron,”cray”). Min tanke var att lapsangen skulle göra det ”köttigare” och verkligen stärka arrakens inneboende jordighet. Jasminte å sin sida hoppades jag skulle göra att arrakens toppnoter av blommor och honung(i min näsa) kom till sin rätt.

Min punsch blev varken sjörullad eller öst i timtal med silversked. Upphälld på flaska, och lagd i skafferiet för att mogna i två veckor, jag tog fram den en gång och silade den för säkerhets skulle.

Jag tänker inte ange några exakta recept; lite av det roliga är att skapa sin egen punsch tänker jag. Punsch är den nya glöggen/korven/surdegsbrödet och alla vill ha ett eget recept. Men jag tycker absolut att man ska prova.

När de testats har den med lapsang-te fått mest beröm men den andra blev ganska blommig,om än inte med någon tydlig jasminsmak. Den funkar ypperligt i tequila-drinkar. Jag är ändå nöjd med min insats och kommer bjuda på min hemmgjorda punsch utan att skämmas.

-Suss

Kommentera

