Harvest in review: Resultaten…

Jag har goda nyheter och dåliga nyheter. Vi börjar med de dåliga.

-Rönnbärs- och äppelmarmelad är inte gott. Jag gjorde som man skulle, nån som vet hur det ska smaka har sagt OK men jag tycker inte att det är gott. Inte blev det några rönnbär över till girlanger heller.

-Min fläderbär-och rödvinscordial blev bra trots att jag vid själva kokningen envisades med att ha i lite kanelstång. Vet inte ännu om det hjälper eller stjälper. Den smakar gott;tydlig smak av både fläderbär och rödvin. Har haft lite svårt att hitta en lämplig cocktail för den. Har huvudsakligen blandat ”Whiskey sours” eftersom sådana med en skvätt rödvin i,en s.k. ”New York Sour”, skulle kunna vara en lämplig järförelse för denna cordial. Alltså blev rödvin och sockerlag i ett. Lätt att göra,lätt att dricka.

IMG_5756
Autumn sour; ger 1 drink
6 cl bourbon
3 cl färskpressad citronjuice
2 cl fläderbär-och rödvinscordial
äggvitan från ett litet ägg
för servering:
glas t.ex. tumbler
ev. maraschinokörsbär
ev. apelsinzest

1. Skaka ingredienserna ordentligt i en isfylld shaker.Ordentligt.
2. Sila ner i glaset.
3. Garnera om du vill( jag gör aldrig det av någon anledning.)

Fläderbär-och rödvinscordial; ger drygt 1 liter
steg 1:
250 gr mogna fläderbär(dra av dem från klasen med en gaffel)
50 cl rödvin
1. Lägg fläderbären(rensade) i en stor burk och häll över vinet. På med locket och låt dra i kylen i ett dygn.
steg två:
1 kg socker per liter färdig juice
Se till att ha saftsilen redo
1.Koka upp bär och vin på medelvärme till det börjar koka.
2. Ta av från värmen och sila i saftsilen. När det runnit klart kan du kasta bären men juicen ska ner i kastrull igen. Mät hur mycket det är!
3. Rör i korrekt mängd socker. Koka upp på medelvärme under omrörning tills att allt sockret är upplöst.Låt det koka en minut och skumma av om det behövs.
4. Häll sedan ner i väl rengjorda flaskor.

Om flaskorna förvaras mörkt och svalt håller det någon månad men när flaskan är öppnad är det kylen och snabb konsumtion som gäller.

Jag kastade som sagt i en bit kanelstång i ett inspirerat ögonblick. Så här i efterhand kan jag ifrågasätta nyttan av det. I så fall gör man det i första kokningen när bären fortfarande är med.

-Sist men inte minst: Nyponsyrup. Den blev precis lika god som jag minns den. Avnjutes företrädesvis med bara hett vatten istället för te på morgonen men funkar även ypperligt i drink. Jag gjorde som en liten Gimlet.
IMG_5754

Rosehip-Gimlet;ger 1 drink
4 cl torr gin
2 cl Nyponsyrup
för servering;
cocktailglas
citronzest
1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.
2. Sila ner i glaset. Zesta och låt citronkalet sedan åka ner i glaset.

Kommentera

