Notes on punch

I wanted to share-friends don’t let friends drink vodka tonics….But bartending is hard work…I was willing to relinquish the spotlight and the performative glory of mixing drink in front of people for a little hanging out and cocktail chit-chat.
-David Wondrich i introduktionen till ”Punch-the delights (and dangers) of the flowing bowl”

Som någon påpekade nyligen när de trodde jag var utom hörhåll; hon har abdikerat från bartenderrollen. Att alltid vara bartender i sociala sammanhang kan vara jättekul men också ansträngande. Man hinner inte prata med folk om något annat än cocktails, om man hinner prata alls. Det kan också vara att man tillbringar en stor portion av kvällen ensam i köket i färd med att blanda när alla andra är i vardagsrummet och skvallrar. Det är inte lika kul att gå på bjudning när det man helt enkelt förväntas blanda drinkar; man blir inte på något sätt tillfrågad och kan således inte säga nej. Jag är glad amatör och har svårt att få till det bra när jag är ur form. Antingen slutar jag gå på bjudning eller så blir det ”punch”.

Som tidigare påpekats så finns det utrymme förvirring när det gäller punch/punsch/the swedish punch.

Punch” kan referera till det vi på svenska har kallat bål, något som kommit att bli synonymt med en stor skål med blask som sällan är värdfolkets mest älskade sprit. Alltså har jag märkt att även svenskar använder ordet punch ibland när de menar en bål och inte den arraks-baserad likören(amerikanisering?). Jag böjer mig för majoriteten. Den arraks-baserade likören stavas på svenska med ett ”s”i så text-mässigt är det inget problem, mer så i talspråk. Fast få knusslar om stavning,semantik eller synonymer så länge det ser trevligt ut,smakar gott (och är gratis). Swedish punch är den engelska termen för vår punsch.

Den första punch jag gjorde var den här, och det receptet har jag begangnat mig av flera gånger. Ett bra grund-recept som kan modifieras för att passa sammanhanget. Sen kom det förra året en hel bok om punchens historia och tillredning; David Wondrichs ”Punch-the delights (and dangers) of the flowing bowl”.

Wondrichs bok har jag bara bra saker att säga om. Den är akademisk redlig; att han gör upp med myten om att ordet punch kommer ifrån hindins ”panch” som betyder fem (detta avhandlas i kapitel tre) är nog inget som folk kommer ta fäste vid(utan fortsätta berätta skrönan) men jag är glad att han gjort det. Sen kommer ypperliga instruktioner om hur man blandar till en skål gott.

Det man ska komma ihåg är att en punch är betydligt svagare sett till alkoholhalt än en cocktail. Det är alltså inte tal om att göra drink på flaska(även fast det finns utrymme i livet för det också,när man har gäster som kan dricka med måtta). Man brukar vanligtvis spä ut en punch med vin eller te.

Wondrich skriver att han gärna använder te i sin punch men att det kan ge lite väl mycket energi på kvällskvisten och jämför med effekt av en välkänd energidryck. Mitt tips är att använde earl grey te utan tein vilket finns att köpa på välsorterad livsmedelsbutik eller tehandel.
IMG_5822

För servering så har han också ett par tips; i Sverige finns det på loppis gamla punchskålar med tillhörande kopp att köpa men man kan också använda glögg-set på mindre tillställningar (såvida de inte är dekorerade med julmotiv). Man vill ha ett glas/en kopp som rymmer 5-6 centiliter. Många av de fina glas som användes till sherry för i tiden är för små för cocktails men bra till punch. Själv är jag svag för keramik ifrån den asiatiska butiken och använder små tekoppar till kaffe,värmeljus,efterätter och just punch. Mina mocka-koppar och mina arabisk teglas är i minsta laget men de sakerna finns i större storlekar har jag sett; just arabiska teglas kan bli väldigt vackert.
IMG_5823
Att jag fick en ”Yorkshire punch owl” ifrån Nightjar i present kan mycket väl var det som fick mig att börja göra punch på allvar; jag fick lova högtidligt att ge den ett namn(Georgina blev hon döpt till) och använda den mycket. Annars så är jag förtjust i tekannor på ett sätt som gränsar till sjukligt.

En reaktion på ”Notes on punch

  1. Låter som en ypperligt bra idé att servera punch när det är fest! Kan relatera till att bara springa runt i köket och fixa mat på fester och sen när jag själv känner att det är dags att slappna av och umgås är det dags för alla andra att gå hem.

Kommentera

