The Owl&the pussycat-punch

The owl and the Pussy-cat went to sea
In a beautiful pea green bat
They took some honey, and plenty of money,
Wrapped in a five pound note.

En idé till en drink som jag haft länge var baserat på dikten ”The Owl&the pussycat” av Edward Lear. Jag minns den ifrån min barndom men så i somras dök den upp överallt: på vykort,i en antologi och som namn på en pub. Det är en välkänd dikt så att den inspirerat många är givet,men det visade sig också att en uppföljare skrivit av en annan författare och utgivits 2013 vilket kan ha väckt minnet hos många(‘O nostalgia what powerful force you are,You are You are, what a powerful force you are) IMG_5197

Eftersom jag avser att göra fler ”punches” framöver för att kunna vara mer social på fest, så slog jag på stort istället.

Hur teoretiskt underbyggd behöver en litteratur-inspirerad drink vara? Bra fråga. Inte alls är väl svaret; det finns gott om drinkar som är döpta efter saker som de inte har något med att göra. Men i just det här fallet(och ofta så med mig) så vill jag ha lite att gå på.

Vissa strofer fick bli tongivande t.ex. ”they dined on mince and slices of quince”. Jag hade inte skivor av kvitten i (för att bli tjänligt som människoföda så måste den ”tillagas”) men jag använde min kvittenlikör. Jag funderade ett tag på att infusera min basprit med det som brukar vara ingredienser till ”mince meat” men ändrade mig då det skulle bli för knepigt. Dock är det samma kryddor i det sammanhanget som i ”plum pudding” och jag har en ”Plum pudding-bitter” som jag gärna använder. Eftersom de gifter sig och det är fest blir det en punch med bubblor i; champagne är optimalt men en torr prosecco duger gott.

Någonstans där slutar den teoretiska biten och praktiska hänsyn får förtur.

Som bas-sprit använde jag irländsk whisky av märket ”Jameson”. Fågel och katt reser till landet där ”the Bong-tree grows” och där det finns grisar. Kan vara Irland? Sen var det middag med Whisky-tema och då kan man inte stå där med en skål full med konjak.

Jag gjorde en ”lemon-sherbet” d.v.s en kall-infuserad sockerlag där syra från citrussaft och skal löser upp sockret och ger det smak. Om man gör det med flera citrusfrukter så blir det en ”oleo-saccarum”. Bra grejer i vilket fall. Mina erfarenhet av denna ingrediens är goda och speciellt i somras då jag njöt av Gimlet med ”raw lime-cordial” vilket var en ynnest.

Lemon-sherbet/raw lemon-cordial:
Blanda 2 dl färskpressad citronjuice med 2 dl strösocker och skal av tre citroner. Låt stå i en glasburk i 2-3 timmar eller till sockret lösts upp. Det hjälper om den står nära en värmekälla eller i ett fönster med solljus. Det som blir över kan med fördel användas för diverse drinkar.

Detta blir en ganska stark punch, men kan använda två flaskor bubbel om man vill: då blir det fler glas till fler gäster.
Owlpussycat

The Owl&the pussycat-punch: serverar 6-12 personer(i små glas ca 5 cl)
35 cl Jameson
1,5 dl kvittenlikör( aprikoslikör eller päronlikör kunna ersätta)
2 dl kallt Darjeeling-te(jag valde ett koffeinfritt)
2 dl lemon-sherbet/raw lemon-cordial
2-3 stänk Plum-bitters (ersätt med Angostura om du vill)
1 barsked apelsinblomsvatten
75 cl torr prosecco eller champagne
för servering:
isblock som detta
små glas ca 5 cl

1. Blanda allt utom bubbel i en stor skål och låt stå och gotta till sig i kylen 2-3 timmar.
2. Tillsätt isblocket.
3. Häll på proseccon. Servera.

Den här blev fruktig men också läskande. Lagom sur med lite blomtoner från både Darjeeling och apelsinblomsvatten. Gästerna drack med hälsan och gav den tummen upp.

-Suss

Kommentera

