Everybody loves Raymond: Finesse!

Finesse består av whisky,klosterlikör och Fernet. Jag valde Jameson som whisky. När det står klosterlikör så väljer jag Bénédictine D.O.M. Fernet is what it is. Jag bytte ut cocktailbäret mot ett apelsinzest men bäret som sådant är inte en dålig idé. Det ena utesluter inte det andra. Men som sagt jag valde att lägga till ett zest(ej i urprungsreceptet) men skippade frukten. Som så ofta valde jag att ändra proportionerna eftersom en drink med hälften klosterlikör inte är i min smak. Detta sagt så är det på alla sätt en trevlig drink. IMG_6008 Finesse 2.0;ger 1 drink
4 cl Whisky
2 cl Bénédictine D.O.M
1 barsked Fernet Branca
för servering; cocktailglas apelsinzest
1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.
2. Sila ner i glaset.
3. Zesta drinken. Välj hur du ska göra med skalet:jag la det i glaset, det fick ligga där och gotta sig.
4. Servera.

Det här smakar mycket men bra. Spritigt ska erkännas men en perfekt drink att smutta på när man sitter två personer och skvallrar. Eftersom det är en så klockren trio(och ja; jag inser att jag här välsignar Fernet som ingrediens) så förekommer det antagligen andra namn på den här drinken. Men det är helt klart ett sätt att använda Fernet med finesse.

75 down,61 to go
-Suss

4 reaktioner på ”Everybody loves Raymond: Finesse!

  1. Läste först att drinken hette Fitnesse, vilket är namnet på ett testramverk (för programkod) som vi har haft massa problem med de sista veckorna på jobbet. I vilket fall som helst låter detta som en klockren drink att ta till när man tittat lite för djupt i koden och behöver en liten push att hitta tillbaka till den mänskliga interaktionen igen 🙂

      1. Jag ser detta livligt framför mig, spånar redan på en ”PageRank” innehållandes Systemets bästsäljare, baserat på Googles rankingalgoritm för webbsidor, eller den zen-mässiga ”The Nash Equilibrium”, med nashipäron och sake, serverad med en rykande rökelsesticka som dekor 😉

      2. Gört! Drink med nashi-päron och rökelse låter hur bra som helst(det skulle öven kunna bli en bra parfym?)

Kommentera

