Everybody love Raymond; Grafit

Hear Ye, Hear Ye: jag har tagit ett metod-beslut. Det angår sprit med lakritssmak typ Pastis och Anisette. Nästintill samma sak. Och jag har aldrig stora mängder av någon av dem och ser dem som fullgoda ersättningar för varandra. Jag ”investerade” tidigt i det här projektet i en flaska Pernod d.v.s. en name-brand Pastis. Jag kör den ända in i kaklet. Om jag hade velat göra en ytterligare modernisering av Lindgrens drinkar så hade jag antagligen använt en bra absint; populärt nu men inte då.

Grafit på sidan 35 innehåller två sorters apelsinlikör(vad är det här?). Jag ignorerade det och använde mig enkom av den apelsinlikör jag gjort enligt Lindgrens recept. Jag gillar den och dess tunga blommighet. Sen skulle det användas anisette men som sagt det blev Pernod. Och basspriten var ljus rom. Rom,apelsin och lakritstouche you say? Jag gillar det, jag gillar det skarpt.Beviset.

Det blev, no really, en ändring av proportionerna. Men resultatet var lyckat. Jag gillar den här smakkombinationen och det blev en drink som hade en skön ”tyngd” och värme men inte för sött. Vi är på gränsen till den period då nästan alla drinkar har en väldigt tydlig smak profil (hej drinkar med jultema!!) och jag älskar de där men just nu så är det här en väldigt bra blandning i mitt tycke.

Grafit 2.0.; ger 1 drink

5 cl ljus rom
2 cl Apelsinlikör à la Raymond (annars Cointreau el. dylikt)

för servering:
Cocktailglas
Pernod för att skölja glaset
Apelsinzest

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.
2. Skölj insidan av glaset med Pernod. Vaska överflödet.
3. Sila ner drinken i glaset.
4. Zesta, och låt skalet åka ner i drinken.

77 down, 59 to-go

-Suss

Kommentera

