Everybody loves Raymond: Pilot

Spänn på er säkerhetsbältet för nu blir det åka av. Det här var gott!

Först och främst ska det sägas att baspriten byttes ut; det är mycket konjaksbaserad cocktails i Lindgrens bok, det var den eran. Vodkan hade börjat komma men tequila var inte med i matchen ännu. So I decided to bring it! Jag har gjort många smaskiga drinkar med tequila och punsch så en till kändes helt rätt. Ett problem här är att jag avvek ifrån min devis av ”scientific workability” genom att använda min egengjorda punsch,den med lite lapsang i. Carlshamns är inte riktigt samma men close enough. Det borde funka.

Ye olde ändring av proportioner och adderandet av ett zest and we are ready for take-off.
IMG_6154

Pilot;ger 1 drink
4 cl reposado tequila
2 cl punsch
för servering:
cocktailglas
Pernod för att skölja insidan
Apelsinzest

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas tills välkylt.
2. Skölj insidan av cocktailglaset med en skvätt Pernod. Häll ut överflödet.
3. Sila ner drinken i glaset.
4. Zesta och låt sedan skalet åka med ner i glaset.

Riktigt gott det här: örtigt från tequilan,rökigt och lakrits;what’s not to love?

Det ska sägas att den här drinken testades med en oude genever också. Vilket blev gott men inte riktigt samma drink. Eller helt ärligt: inte riktigt lika gott. Så där blev det iallafall lite ”komparativ studie i cocktails”. Fast det är alltid gott med genever.
IMG_6155_2

Sen vill jag på en gång säga att jag också är väldigt svag för pilotskjortor och pilotglasögon. Frågan är om jag ska metod-dricka? Pilotglasögon har jag, och då skulle jag ha en ursäkt att köpa en pilotskjorta. Mama needs some axelklaffar..

79 down,57 to-go

Kommentera

