Everybody loves Raymond: Nocturne

Det är oklart vad ”liqueur de chateau” är. Inte vad det betyder; min franska må vara rostig men t.o.m. jag kan tyda orden, ”Slottets likör”. Men jag kammar noll när det gäller vad det faktiskt innehåller. När livet ger dig citroner? Rota i kylen, där finns något som råder bot på problemet.

En god vän i drinksammanhang är den ”Elderberry-&redwinecordial” som jag gjorde.Det var allt ”mitt slott” hade att erbjuda. Funkar den till allt? Let’s have a little drink-see?

Jag skulle tro att lika delar Chambord och söt vermouth skulle ge liknande effekt om man skulle behöva ersätta den. Sannolikheten är hög.

Jag visste att den passade bra med bourbon(riktigt bra) och har även haft bra resultat med gin. Så jag testade en reposado tequila. Det kan argumenteras, med viss rätt, att det inte ens är samma cocktail längre. Jag säger äsch,-ish.
IMG_6152

Nocturne-ish:ger 1 drink
4 cl reposado tequila
2 cl ”Elderberry-&red winecordial”
1 cl färskpressad grapefruktjuice
för servering:
cocktailglas

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.
2. Sila ner i glaset.

Jag gjorde den här så enkel som möjligt, med lyckat resultat. Min cordial i sig är fruktig och kryddig med mycket rödvinssmak. Sen lite beska ifrån grapefrukten och den härliga örtigheten ifrån tequilan.

80 down,56 to-go

-Suss

Kommentera

