Christmas is coming!

Jag tillhör de som älskar julen:pyntet,smakerna och musiken. I love it all. Alltså gör jag drinkar med jultema.

Som älskare av varma drinkar så ligger givetvis glöggen nära mitt hjärta. Eller allt i ”glögg-familjen” snarare: glûhwein,bischoff och vin chaud. Det är varmt,vinbaserat och kryddigt. Det man ska komma ihåg är citrus. Ös på med citrus. Det kan vara en god idé att ha i lite citronjuice i princip vilken glögg som helst för att göta den mindre söt. Okej,kanske inte chokladglögg. Men ni förstår vad jag menar. Varmt gör att sött blir sötare och då får man balansera med citrus.

Om man vill använda kall glögg som drinkbas så har man många alternativ. Att använda en vitvinsglögg med framträdande citrussmak istället för Cointreau i t.ex. en White Lady eller en Margarita är en god idé. Själv körde jag den sortens glögg blandat med sån där saffrans–tonic som jag alltid tjatar om som en ”G&T” typ. Apelsinskiva och is i glaset. Ta typ en5:a glögg och fyll upp med saffranstonic i ett ”old fashioned-glas”( d.v.a. nån sorts tumblr,dricksglas).
IMG_6248

Detta kommer serveras som apéritif i mitt hem fram till 24/12. Blir jättebra med alkoholfri glögg. Faktum är att alla ovanstående blir bra med alkoholfri glögg. Man behöver inte gå längre än till sin lokala butik för att få julfeeling.

Den mer traditionella rödvinsglöggen kan med fördel användas för att twista till riktiga klassiker typ ”New York Sour”. Jag har även använt den istället för söt vermouth i cocktails med gott resultat.

Sist men inte minst:saffranssyrup. Enkelt sätt att göra drinkar med känsla av jul och lyx. Kanske godast med nån sorts bubbel och ett apelsinzest.

Jag vill poängtera att jag alltid köper min saffran på Aeter&Essencefabriken. Den är bäst!

Och som ni alla vet vid det här laget så menar jag med julmusik inget hipstertjafs, eller några högstämda psalmer. Jag vill ha Wham,Mariah Carey och Michael Bublé.Men mest Wham.

Kommentera

