Everybody loves Raymond: Yseromeda

FYI; Jag är i Paris den här veckan.

Det står ”Yseromeda” i boken, det är namnet på den här drinken enligt den upplaga jag har. Inklämd mellan ”Yrfage” och ”Ytterbust”. Om man googlar ”Yseromeda” så kammar man noll(fram till nu d.v.s.). Frågorna hopar sig.

När det gäller ingredienserna så är det färre frågetecken:grön curacao,ljus rom och anananasjuice.

Jag har inte grön curacao, och tänker inte skaffa det heller. Detsamma gäller blå curacao. Det är på många sätt och viss att anse som en apelsinlikör men just här tycker jag att det är av vikt att det finns lite bittert i den alltså bli ersättare ”Grand Marnier”. För att inte förlora det gröna sköna inslaget så serverade jag den med en gurkstav. Ja, och så ändrade jag lite på serveringen också…
IMG_6305

Yseromeda;ger 1 drink
4 cl ljus rom
3,5 cl Grand Marnier
4 cl färskpressad anananasjuice
för servering;
tumbler-glas
is
gurkstav; kvartad gurka,5-10 cm lång bit

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.
2. Häll ner i glaset, som det finns ett par isbitar i.
3. Garnera med gurkstav.

Alltså det här är jättegott men helt fel den här årstiden. En sen kväll i Juli när man väntar på att det ska bli bra glöd på grillen, då passar det här ypperligt.

83 down,53 to-go

-Suss

Kommentera

