Drinks in review; Paris part deux(banankontakt av tredje graden)

Darth Vader: Come, Join the dark force
Luke Skywalker: Do you have bananas? ‘Cause I’m really into bananas right now.

-Hur det antagligen skulle låta om jag skrev Star Wars/Cocktail-fanfiction (med betoning mer på det kulinariska än det sexuella)

Om man rullar ut från Glass så är man i princip på ”Dirty Dick”: de ligger mittemot varandra. ”Dirty Dick” är ett passande namn på en bar som ligger på armslängds avstånd ifrån Pigalle (ett område med rykte för allt annat än kyskhet). Det är en tiki-bar komplett med stora trästatyer, blåsfiskar i taket och jättemycket rom på menyn.
SDC14114

Bra drag för att vara sent på en Tisdagkväll men så är ofta fallet på Tiki-barer har jag märkt. Mer om Dirty Dick kan man läsa här,här( där vi får lära oss att lokalen är en f.d. bordell men å andra sidan,Pigalle liksom*rycker på axlarna*aren’t they all former brothels?) och här. Det här är vad man ser när man lämnar ”Dirty Dick”.
SDC14122
Jag är inte det största Tiki-fan som finns, och jag har inte ”kollen” på vad som är kosher i den genren men jag känner igen bra drinkar när jag smakar på dem. Speciellt den med banan. Kommer dock inte ihåg vad den hette och det var för mörkt för att fotografera menyn.

När vi så är inne på det här med banandrinkar så drack jag ytterligare en under min Paris-vistelse, en ”From Colombiana” på Moonshiner. Här var det bananlikör inte faktisk banan men ändå. Smakade ypperligt, sällskapets drink var dock snäppet bättre än min faktiskt(den var utan bananlikör). På Moonshiner är det klassisk speak-easy hela vägen. Ställets entre är gömt bakom en pizzeria(som verkar bra den också) och 20-tals inspirerad interiör. Här är det mer stök och mindre sittplaser.
Mer utekväll och mingel med främlingar än sitta med vänner i lugn och ro. Bara så att man är beredd på det. Cocktailmenyn i övrigt såg väldigt kompetent. Mer kan man läsa här,här och här(fast jag håller inte med om att det är bra för dejt,snarare ragga).

På tal om banan-drinkar så noterade, när jag läste ikapp, att Ginhound hade bloggat om det alldeles häromdan. Det hänger i luften people,banandrinkar is where it’s at.

-Suss

P.S
IMG_6592
Läste i den franska modetidning jag köpt att en av vårens hetaste frisyrer kommer vara le chignon banane d.v.s banan-knuten. Vad vi på svenska kallar ”svinrygg” men banan-knut låter bättre. D.S

4 reaktioner på ”Drinks in review; Paris part deux(banankontakt av tredje graden)

  1. Yay för bananer! Jag försökte göra nån slags banan-margarita tidigare i höstas genom att hälla rom i en banansmoothie och det blev inte alls bra. Alkoholen förstärkte bananernas slibbighet och spritsmaken vägrade integrera sig öht. Men jag har massor med bananer i frysen pga vår prenumeration på grönsakslådor så jag ser fram emot att lära mig mer om hur banandrinkarna kan fulländas i framtiden 🙂

    1. Ok lite petig här med du kan aldrig göra en margarita med rom; är det inte tequila så är det några margarita. Vad man måste komma ihåg när det gäller banan-drinkar är att undvika citrus punkt slut. Sprit,banan och kanske lite mjölkprodukt/kokosgrädde annars blir det riktigt joxigt i glaset. But You get A for effort! Alltid bra att blanda ”utanför lådan”!😊

      1. Jag kom på det precis efter att jag postat, menade snarare att jag försökte mig på en daiquiri 🙂 Vill minnas att jag hade lime och sur passionsfrukt i när jag gjorde min drink också, det kanske förklarar resultatet. Kokosgrädde känns som en fullständig gamechanger här, det måste utforskas!

Kommentera

