Drinks in review: Paris del 3-There is no place like Professore/Gocce

Shh,tyst,hör du det där ljudet? Det låter som någonting mittemellan surret från en Macbook och en spinnande katt. Det är jag som hummar av välbehag när jag tänker på baren ”Professore”( eller det är resturangen som heter Professore, baren heter tekniskt sett ”Gocce” men du, det står Professore på skylten utanför så det är det jag kommer kalla den).

Mesdames et Messieurs; det är som nån läst mina tankar/min dagbok/min blogg. De spelade ”The XX” ! Det fanns en skylt med orden ”&Sons” på väggen! Staplar med böcker agerade bord! Ingången till toaletten är gömd i en bokhylla! Och drink listan? En special-lista med ”parfym-drinkar”! Och varma drinkar på menyn!(Och de tvekade inte att fixa fram en varm drink som inte stod på listan)
SDC14233

Baren ligger i bakre änden av en italiensk restaurang. Petroleum-färgade väggar,soffor i sammet och gamla porträtt skapar ändå det som i Paris går under termen ”speak-easy cosy” även fast vi inte såg några uppstoppade djur.

Drinklistan var i tre delar: twists på klassiker, parfym-inspirerat och deras egna skapelser. Vi inmundigade lite från varje och var hur nöjda som helst.
IMG_6532

Det är just här ett gott hantverk visar sig, drinken ”Eucalipto e Ambra” är ett bra exempel. Om man inte är smak- och doftnörd så märker man en angenäm fräschör(eucalyptus) även fast man inte kan namnge den. Även för den oinitierade är det en trevlig drink med bra balans men om man vill,och låter den skölja i gomen, så finns där olika nivåer av smak att njuta av. Det är inte en svår drink att uppskatta, lite av en twist på en Old-fashioned, fast med mycket mer att gotta ner sig i(japansk whisky! egengjord parfym!) om man är så funtad. Det är en bra drink. Och utöver egna parfymer så verkar det som de gör sin egen vermouth….

Om jag bodde i Paris så skulle jag gå hit oftare än jag borde.

-Suss

2 reaktioner på ”Drinks in review: Paris del 3-There is no place like Professore/Gocce

Kommentera

