I’m in a Paris-state of mind

Jag fick både ro och inspiration i lika doser under min korta sejour i Paris. Jag har försökt bibehålla denna sinnestämning på olika sätt.

1. The sounds of Paris;

Vissa blir exalterade som barn när de står i en delikatessbutik eller vid godis-hyllan. Samma sak händer mig när jag står framför en välsorterad tidningshylla: jag köpte på mig det ena och det andra och fick således tips om ny musik. Jag har blivt väldigt fäst vid Jeremie Whistler(speciellt spåret ”Holding on”. När jag såg videon insåg jag att den var inspelad på ”Musée de la Chasse et de la Nature”. Tro mig som varit där: mer av det än i videon behöver ni inte se),Sage(”last call couples”),Marika Hackman( bl.a. väldigt fin cover på Lykke Li:s ”I follow rivers”) och Christine and the queens( spåret ”The loving cup” har spelats mest). Över lag är det pop med elektroniska nyanser men Marika Hackman är väl singer-songwriter-ish. Jag glider fram med ett leende på läpparna och pendlingen till jobbet känns lite bättre om man har bra musik i lurarna.

2. Le sac main à la Parisienne;
IMG_6738

På semester hade jag bara en liten väska över axeln, inte den där påsen som rymmer alleles för mycket. Min rygg är för. Jag laborera således med formatet mini. Jag köpte förvisso parfym i liten flaska(vi återkommer till det) men kommer låta den ligga hemma tillsvidare och använda mina samples som är ännu mindre. Att inte ha klocka på armen är som förgjort men jag köpte iallafall en mindre klocka?

3. Le saveur de Paris;

Genom åren har jag tjatat om Kusmi-tea och deras blandning ”Traktir” som varit hart när omöjlig att få tag på. Men nu blev det bingo! Förvånande nog är det lika gott som jag mindes. Just den det rökiga med citrus och lite kryddnejlika är väldigt gott. En av de få gånger som jag omfamnar kryddnejlika, det är inte en favorit. Dels har jag druckit den som vanligt te men jag använde också det här receptet på ”milky tea”som grund för att göra en brygd som är söt och god men inte lika mäktig som en varm choklad eller en Chai-te* och just det rökiga ger det en speciell kick. Ett alternativ är att använda ett ”smokey earl grey”-te som bör finnas på välsorterad tehandel.
IMG_6631

Traktir nai chai; ger 1 kopp

2,5 dl standardmjölk
1 påse te/1 msk teblad traktir el. ersättning
1 knivsudd Vaniljsocker av god kvalité eller halv vanlijstång
4 gröna kardemumma kapslar; stöt till dem med platta sidan på en kniv
lönnsirap för sötning

för servering:
värmetåligt glas
liten liten bit apelsinzest

1. Häll mjölken i en kastrull med tjock botten.
2. Tillsätt vaniljsockret(om du använder vaniljstång så snitta upp den och skrapa ur fröna. Spara stången och lägg med strösocker så ger den smak åt sockret).
3. Tillsätt kardemummakapslarna.
4. Koka upp på låg värme och när det börjar bubbla så stäng av. Tillsätt te-påsar eller blad och låt dra(10 minuter för påse,hälften för lösa teblad).
5. Sila ner i kopp, tillsätt lönnsirap efter eget kynne,en tesked brukar vara lagom. Zest med skalet för lite fräsch toppnoter. Kasta sedan skalet. Drick och njut!

-Suss

* Ja,jag vet att chai betyder te men det är vad det kallas. Jag böjer mig för normen här.

Kommentera

