Drinks in review;Paris-les cafés

En av de roligare saker jag såg när jag var i Paris var en man som faktiskt plockade upp bajset efter en av sina hundar. Jag stannade mitt på gatan och tänkte att Sarkozys ”la rupture” hade haft en djup inverkan ända in i frassarnas själ(för att använda Onkel M:s uttryck). Sen såg jag samma man knyta ihop bajspåsen,kasta den bort från trottoaren och ner på gatan, och tända en cigg. Så mycket har det alltså inte förändrats men små steg är också en väg framåt.

Samma sak på kaffe-fronten: den där lilla koppen med tjära som man kan köpa för en billig penning på varje bistro är fortfarande kung. Men bättre kaffe finns att tillgå, detta är några förslag (dock inte listade i rangordning bör tilläggas).

1. Fondation café:

Om man är i Marais och kanske har tagit en tur på loppisstånden vid ”Marché des enfants rouge” så ligger Fondation ett stenkast bort. Gott kaffe, hipster-minimalistisk interiör, trevlig personal.
IMG_6500

16 Rue Dupetit-Thouars,3:e(öppet 8-18 på veckorna,9-18 le week-end)

2. Rose bakery:

En av mina favoriter, finns numera på flera ställen i Paris(och på Dover street market i London). Kokboken som Rose Carrarini gav ut för ett par år sedan är välanvänd i detta hem. Bra kaffe, god mat och smaskiga bakverk.
IMG_6427

bl.a. 30 Rue Debelleyme,3:e,(öppet 9-19)

3. Merci:

Merci är en butik i första hand men har man något som heter ”Used book café” så kommer jag att hamna där. Kombinationen av mat,dryck och böcker kan få mig att gå igång på alla cylindrar. Om jag skulle ha en bar så kan ni ge er attan på att de litterära referenserna skulle hagla och att högar med böcker skulle bidra till inredningen. Men nog om det,”Merci” var ämnet. Bra butik och trevligt café.
SDC14076

111 Boulevard Beaumarchais,3:e,Öppet Mån-Lör 10-18.30

4. Mamie Gateaux:

På västra stranden, inte långt från ”Le Bon Marché” ligger Mamie Gateaux. En trevligt café som lyckat vara både bond-romantiskt och minimalistiskt på en gång. Habilt kaffe och väldigt fina kakor.
IMG_6557

66 Rue du Cherche-Midi,6:e, Öppet Tis-Lör 11.30-18

5. Télescope:

På en liten gata i 1:a arrondissmentet finns det flera trevliga ställen men bara ett av dem verkar servera kaffe. Vilket de gör alldeles utmärkt. Lustigt sammanträffande: de säljer bönor ifrån Drop-coffee i Stockholm.
SDC14028

5 Rue Villedo,1:a Öppet Mån-Fre 8.30-17,Lör 9.30-18.30

Ett ställe som jag bara har hört gott om men inte hade vägarna förbi är ”Ten belles”. Om man inte för tillfället har möjligheten att sitta på café i Paris och sippa kaffe medan man har existensiell ångest/funderar på vilken klänning man ska ha på sig ikväll, så kan man iallafall få ljudet det via den här hemsidan. Och sen kan man glutta lite på trailern för Woody Allen filmen ”Midnight in Paris” så är man nästan där.

-Suss

Kommentera

