Tisdagsdrink: Snobbar som jobbar

Kommer ni ihåg Alliansen arbetslinje? Alla ska jobba. Det där spred sig som ringarna på vattnet eller något. Eller så är det bara den ekonomiska krisen 2008 som fick alla att se om sina hus. För det är inte längre bara folk som ska ha meningsfull sysellsättning, husdjuren också.

Förvisso är många djur i ”människans tjänst”* men framförallt hundar och hästar kan väl anses intergrerade i arbetslivet, de ses som kollegor. Fram tills för ett par år sedan har dock katterna kommit ganska väl undan. Nån skeppskatt hit och dit kan vi diskutera: på det stora hela har katter samarbetat med människor när det passat dem. Gårdskatter fångar säkert råttor men aldrig på order. När vi som samhälle har blivit mer urbana så har den möjligheten för katter att skaffa mat ”fått ge vika” för ett liv med maten serverad och 18 timmars sömn på soffan. Jobbigt,säkert.

IMG_6805
Men sen har det hänt något. Helt plötsligt hjälper katter till att försörja sig själva. De har ”en uppgift” som inte är jaga dyr leksaksmus eller riva ut mössar och vantar ur en låda, för att de ska ligga i den och gona sig( denna uppgift tar de sig an med en sällan skådad iver har jag noterat trots att jag försökte förklara att det säkert var trevligare att ligga och sova på mössor och vantar. Svaret blev, som jag tolkade det, att det inte var ull av tillräckligt hög kvalité och att det tog för mycket utrymme för om man ska ha det riktigt gott så måste man ha lite kant att luta sig mot. Oh well.).

Det är terapikatter,bibliotekskatter och gatukatter. Alltså blev det en cocktail på det. Jag har inga katter själv längre men the crazy-cat lady is strong in this one.

Jag utgick från en Satans Whiskers men slängde in lite Madeira som referens till de där historiska skeppskatterna. Jag bytte ut apelsinlikör mot kvittenlikör men om det kniper så kan man använda aprikoslikör.
IMG_6647

Professional cat cocktail; ger 1 drink

3 cl gin
1,5 cl Madeira
1,5 cl Punt é Mes
1,5 cl kvittenlikör
1,5 cl färskpressad grapefruktjuice
1,5 färskpressad apelsinjuice

för servering;
lämpligt glas

1. Skaka ingredienserna i isfylld shaker.
2. Sila ner i glaset.
3. Servera.

Den här är lätt att göra, det är snarare ingredienslistan som är lång. Men egentligen inte så mycket konstigheter där heller. Resultatet blir en bra blanding av beskt,kryddigt,fruktigt och starkt.

Jag har sökt flera katter i min bekantskapskrets för deras åsikt i frågan. De har avböjt att kommentera, eller i ett fall, skulle återkomma när hon hade tvättat klart pälsen. Jag tolkade det som ett ”ingen kommentar”.

Angående boken på bilden så kan jag säga att jag inte tyckte det var något speciellt. Men jag har inte lästa ”ettan” så jag kan ha missat något.
-Suss
*Det finns diskussion om köttätande som är av vikt men det här varken tiden eller platsen. Vill även påpeka att hela det här inlägget är skrivet ”tongue-in-cheek”

Kommentera

