Paris Round-up

SDC14100

Det är över en månad sen jag kom hem så det är dags att knyta ihop kappsäcken. Mina besök på barer har jag rekapitulerat, mitt kaffedrickande likaså. Men man kan dricka te i Paris också! Den här länken har ett par år på nacken men håller på det stora hela( jag rekommenderar ett besök på ”Mariage Frères”)
SDC14129

Den här (och den här) länken har jag haft liggande i min dator länge. Kan vara värt att skumma. Om man har möjlighet att hyra lägenhet och kan laga sin egen mat så sparar man mycket pengar och kan få bättre och mer personliga upplevelser.

SDC14022

Om man ska gå ut och äta så rekommenderar jag ett besök på udon-bistron ”Kunitoraya”; nudlar är tröstemat så det förslår. Det är imperativt att sörpla!
IMG_6562

Sen går man på Teléscope och dricker kaffe, shoppar på den ”depot-vente” d.v.s. kommissions-försäljning av kläder som ligger granne med dem, och sen är det dags för fika/middag. Då fortsätter man till deras granne; ett modernt vietnamesiskt lunch-hak. Jag har ätit pulled pork(och gjort det själv ett par gånger) men jag har nu lärt mig något; vietnamesisk/asiatisk kryddning är att föredra är det gäller denna rätt. Jag gillar ”five-spice” på allt så varför har jag inte gjort pulled pork med den kryddningen ännu? No excuses!
SDC14092

Det finns mycket konst att se i Paris, jag prioriterade annat denna gång. Men street-art finns om man håller korpgluggarna öppna mellan butikerna. Om man har påsar i båda händerna är det viktigt med motivation för att hålla huvudet högt och ryggen rak.Vart ska man då shoppa:
Merci är bra för knick-knacks och anteckningsböcker.
Alla ställen i inlägget om Parfymer
Kilo-vintage: jag är skolad i 2nd-hand shopping och har inga problem med att gräva. Köpte en ljuvlig vintage kimono som nyttjas som morgonrock; den var helt klar värd 500 kr.
Colette är chic så det förslår; kanske inte köpa men man bör alltid gå dit och titta.
Sen måste man ta en sväng förbi kedjan ”Monop’, en av de otaliga ”Uniqlo”-butikern på jakt efter billig kashmir av god kvalité.
IMG_6492

Det är något med gröna nyanser i Paris. Och dörrarna. Vi slutar där trots allt. Jag måste ladda om för en vecka på jobbet och då duger det inte att sitta här och vara nostalgisk.

-Suss

Kommentera

