Army&Navy

Två behov av fotografier definerades;som underlag i rekryteringsarbetet av 30.000 marinpiloter-i konkurrens med armén- samt att beskriva kriget som en framgång,nationellt och internationellt.

-ur informationen till utställningen ”Family of men” med Edvard Steichens fotografier av den amerikanska marinen på, som just nu visas på Panoptikon.

Som ett barn av 80-talet såg jag den här utställningen och tänkte mest på filmen ”Top Gun”. Fast den är intressant på många sätt; som propaganda,som fotografi och som tidsdokument.
IMG_6880

Nu tänker jag inte ägna för många ord åt konsten(men det var män i sjömansuniform och lite naket också!) utan använder detta som en ypperlig ursäkt till att blanda till en ”Army&Navy”; en klassisk cocktail. Jag fick även tillfälle att testa en genväg, nämligen en mycket lättblandad orgeat.

Förvisso är jag mycket förtjust i att göra livet svårt för mig men när det gäller just cocktail-ingredienser så får det gärna gå fort så länge det blir bra. Att köpa en bra orget är svårt men att blanda till av mandelmjölk och socker? Lättare än en plätt, och bra blev det. Receptet jag talar finner ni här, den underbara Kevin K har gjort research så vi slipper.

Gin och lime? Det har vi.
IMG_7023

Army&Navy;ger 1 cocktail
5 cl gin
25 cl färskpressad limejuice
2 cl orgeat

för servering;
cocktailglas

1. Skaka alla ingredienserna i en isfylld shaker.
2. Sila ner i glaset.

Mer om utställningen på Panoptikon hittar ni här.

Annat bra i konstväg som händer i Stockholm just nu;
-Liljevalchs vårsalong är i full gång.
-Bonnier konsthall har en utställning som heter ”City walks”.
-Magasin III(som magasin 3 heter numera) har en utställning med Marcus Schinwald som verkar bra.

Tack till R.S som var test-apa: You can drink my cocktails anytime!*(nej seriöst, jag behöver hjälp.Igen.Som alltid)

-Suss

*lite oklart varför jag gör mig själv till Iceman i det här sammanhanget men jag ägnar mycket tid åt is?

Kommentera

