Fasta&Festa

Vi är inne i fastan och trots att jag inte är religös så följer jag traditionen och iakttar en period av avhållsamhet;eftertanke och en utvärdering av vanor och ovanor är inte en dålig idé.

Förra året undvek jag mejeri-produkter med varierad framgång. I år så blir det ett undvikande av alla animaliska produkter. Mitt eviga tjat om att ”bacon är en krydda” fungerar inte som ursäkt; ingen gris för mig fram till Påsk.
IMG_5145

Hur påverkar detta drinkarna i mitt liv? Ganska mycket.

-Inga drinkar med grädde eller mjölk; sojagrädde och andra ersättningsprodukter är inte tillräckligt lika i smaken. Kanske jag blandar helt nya drinkar av den typen riktade till veganer.
-Ingen äggvita.
-Jag ska nog vara noggrann med drinkar på bar eftersom olika sorters ”foam” och annat är populärt och det kan vara gelatin i.
-Vissa ingredienser funkar inte; vissa viner och vermouth t.ex. ”klaras”(typ silas) med hjälp av gealtin eller äggvita. På Barnivores hemsida hittar man en förteckning(om än inte fullständig) av märken som är vegetariska eller veganska. Det råder oklarhet hurvida Campari är vegansk; de använder inte cochineal-löss för den röda färgen sedan 2007 men de har tydligen inte redovisat ev. gelatin/äggvita. Oklarheter finns vad gäller den torra vermouthen av märket ”Noilly Prat”(för och emot).

Vi får se hur det går.

-Suss

Kommentera

