Bridges crossed and not

Idéer har jag gott om, uppslagen till cocktails och ordvitsar finns överallt. Men tid och tålamod är det sämre ställt med. Vad har jag som ligger och skrotar i min ränsel?

1. Lavendel-soda:

Efter att ha ”upptäckt” saffrans-tonic, och som ett resultat av det: saffrans-soda, så tänkte jag lavendel-soda skulle kunna vara något. Mycket smak(Fentimans tonic innehåller lavendel och är delikat), lätt att göra och användbar antagligen. Resultatet blev sådär. Jag använde pga vinter en torkad lavendel vilket kan göra det lite dammigt och dessutom framhävs lavendelns inneboende tvålighet. Det är inte fel men kanske inte heller det man vill ha i en drink. Jag kommer ha detta i åtanke när det är sommar och jag har tillgång till färsk lavendel som jag kan stoppa ner i flaskan för att infusera med mindre tjafs och troligtvis bättre resultat.

En alkoholfri drink jag gjorde med bl.a. lavendel-soda och röda vinbärs-grenadin
En alkoholfri drink jag gjorde med bl.a. lavendel-soda och röda vinbärs-grenadin

2. Pomodori:
Jag har en fobi för ”Bloody Marys”, allt med tomatjuice är de facto skäl till en mild form av panik hos mig. Inte ens gazpacho äter jag, det är för likt tomatjuice. Om man vill ha kall soppa rekommenderar jag en kall borstj.
I vilket fall så skrev Jan Gradvall, som jag läst mycket i mitt liv(framförallt i yngre ålder), en mycket läsvärd kolumn om effektivitets-tekniken ”Pomodori”. Själva kolumnen kan ni läsa här. Namnet kommer av en äggklocka i formen av en tomat, syftet är att under en begränsad tid jobba fokuserat med en sak.

Min erfarenhet är att det funkar ganska bra. Om man sitter i öppet kontorslandskap (eller på Stadsbiblioteket för att klämma ur sig ett blogginlägg eller två) man har telefonen inställd på alarm och förvarar den i byxfickan. Man har hörlurarna i öronen så störs ingen av larmet. Att mobilen vibrerar när den ringer kommer vi inte ifrån men jag har noterat att allas mobiler surrar hela tiden nuförtiden. Om man har det problemt så har Gradvall bra saker att säga om det också. Min poäng, såtillvida att jag har någon, är att det hade varit värt att fira med en cocktail. Men mina få, och inte särskilt entusiastiska, försök att få till en bra tomat-drink har fallerat.

3. Are you ready to disco?

Det är en underbar(om inte helt orginell) fras i en helt OK låt(som förvisso har ett tag på nacken (och vars intro känns lite snott från Goldfrapp)). Den dyker upp i lurarna ibland. Jag inser att jag låter väldigt kritisk, men om jag inte gillade den(det jag gör) skulle den inte figurera i detta sammanhang alls. Men mer än så här blir det inte.

-Suss

Kommentera

