Pushkin-punch och annat plock

-No,I’m always hungry because I’m a vegetarian.

-En karaktär till en annan i tv-serien ”Vampire Diaries”(uppenbarligen inte en av vampyrerna).

Jag är lite mer än halvägs in i mitt experiment/min sekulära fasta då jag som sagt ska vara vegan. Det är en livsstil, en livvstil som jag har all respekt för men som inte funkar för mig. Jag är inte den bästa versionen av mig själv på tom mage och second breakfast är inte riktigt second breakfast utan ett kokt ägg*.

Jag har ett par övertramp på mitt samvete men de har varit inom ramen för det lakto-ovo-vegetariska. En positiv sak är att jag lärt mig dricka kaffe svart. men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte saknar animaliska produkter, speciellt bacon. I mitt huvud komponerar jag redan en episka ätar-dag för att bryta fastan.

För att försöka vara vegan när det gäller alkoholen så installerade jag ”Vegaholic”-appen i mobilen; där kan man kolla många märken på vin,öl och sprit och får en direkt signal om hurvida de är veganska eller inte. Om det är gott kan appen dock inte svara på. Sen kan vi konstatera att min redan låga alkoholtolerans har blivit ännu lägre. Svårt när man har en cocktail-blogg. Hade kunnat blandat alkohol-fria drinkar galore(några har jag gjort) men mest har jag druckit vatten och te. Och vin. Fast det är mer av sociala skäl.
IMG_7279

Något som jag har druckit och framförallt serverat är ”Pushkin-punch”. Jag gjorde ursprungligen den här till en fest med ryska övertoner(skulle man kunna säga).
Jag är ett stort fan av den ryska poeten och författaren Alexander Pushkin. Så när jag i all hast svängde ihop en skål med bål av det som fanns tillgängligt så blev det till hans ära.

En av ingredienserna är ”russian earl grey” så lite ryskt blev det iallfall. Huvudkomponenten är dock den vätska/likör som blir över när man gör romtopf. Romtopf(också känt som romkruka) är en riktig skafferi-klassiker som jag tog mig an för ett par år sedan, and I haven’t looked back since. Lätt att göra( man behöver inte plocka egna bär som jag gör, köpta går utmärkt) och gott att äta. Men som det heter ”waste not,want not”. Här ska inget förgås.

Jag har gjort drinkar på det förr, då har jag använt det istället för bärlikör. Problemet är att ibland så tar kanelsmaken över. Men uppblandat med citronjuice och skal samt te som får gotta till sig så blir det bättre balans. Romtopfen-likören i sig är sprit,sötning och smaksättning. Allt gick inte åt på festen men ingen fara. Detta kan stå på flaska i skafferiet(citronskalen ska bara ligga i ett par timmar, resten ska också silas efter ca 2 veckor) Sen späder man hela härligheten med champagne eller prosecco när man har gäster. Jag kan tyvärr inte komma ihåg det exakta receptet men jag använde gängse proportioner i punch-sammanhang.

Längst bak i skafferiet hittade jag även ett experiment som jag gjorde i höstas ”Grappa-topf”. Om man har nån sorts charter-grappa som smakar mer finkel än druva så gör man en romkruka fast med grappa. Blir alldeles utmärkt. Just den här var en variant med bara nektarin-skivor och hallon.

-Suss

*ja,jag är hobbit. Välkänt faktum.

Kommentera

