Kimono-cocktail/Sytt alors

Jag hade ledighet att ta ut, och det gjorde jag. Tydligen var alla planeterna i linje och ingen rackarns Mercury in retrograde* utan jag hade energi,kreativitet och disciplin i lika delar. En själens Negroni om ni vill.

Och då blandade jag drinkar som bara den? Öh nej. Jag satt vid symaskinen och lät min andra kreativa ådra göra sig gällande. En av de saker jag sydde(och det blev en del…) var en kimono-jacka av en IKEA-filt. Ett underbart projekt och ett ganska otippat ”IKEA-hack”.

Jag är svag för kimonos och kimonojackor. De vackra tygerna och ,i traditionella sammanhang, tänkandet bakom kompositionerna är något jag kan grotta ner mig i. Den jag köpte i Paris i vintras skulle funka som konstverk och bara hänga på väggen om jag inte var så förtjust i att ha den som morgonrock.

Den jacka som verkligen får mig att gå igång är Halstons kimonojacka i mocka ifrån 70-talet. Bland det snyggaste som skapats. Acne gjorde en kopia för ett par år sedan( vilket de erkände rakt av att det var; hittar ingen bild men de pratar om den här). Om man vill få grepp om Haltson som designer kan man koll t.ex. här ; skulle kunna glo hela dan och få alldeles för många idéer. För egen del så har jag sytt jackor av detta slag i lite olika tyger(och stickat en också). Nu senast som sagt i en färgglad IKEA-filt som jag fått.
IMG_7310

Sen slår det associativa tänkandet till; finns det inte cocktails döpta efter kläder? Ett snabbt bläddrande i mina drink-böcker genererade två stycken Tuxedo-cocktail( klassiker) men även Eton Blazer ifrån Savoy cocktail-book, Japanese Slipper och Silk Stocking i en annan. I en av mina böcker från 80-talet finns det en Blue Jacket som givetvis innehåller blå curacao. Alltså finns det prejudikat.

Vad ska man då ha i den? När jag tänker på kimonos så tänker jag ofta på en av mina favoritböcker: Kuddboken av Sei Shonagon. Väldigt kort kan man säga att en ”kuddbok” är en ostrukturerad dagbok, en samling tankar och minnen. Shonagon är dessutom ett fan av listor. Hon var en adelskvinna som var hovdam under Heian-eran(794-1185). Det som fascinerar mig är hur relevant den känns ännu.

Självklart kunde jag utgått från japansk whiskey men jag tog istället fasta på många av de smaker och lukter hon tar fasta på i olika sammanhang. Eftersom jag vid några tillfällen gjorde bitters på böcker jag läste så har jag en vid tidigare antecknat några av dem. Jag tänkte mycket på rökigheten hon skrivet om,och hur Ivan Morris i sin underbara bok om Heian-eran ”The world of the shining prince” påpekar att huvudstaden brann ner med jämna mellanrum. Koleldande i rispappers-hus är vanskligt. Sen tänkte jag på apelsiner och körsbär, båda två frukter med symbolisk betydelse.

Det är sällan jag specifik med ”spritmärke” men i just det här fallet så blir det inte riktigt samma sak om man inte har just apelsin-likör à la Raymond. Så att ni vet det, man kan använda annan apelsinlikör men man förlorar den härligt parfymiga tonen med det rökiga.
IMG_7305

Kimono-cocktail;ger 1 drink

4 cl Laphroaig
1 cl Amaretto
1 cl Apelsin-likör à la Raymond(eller annan apelsinliör typ Cointreau)
2 stänk Peychaud Bitter

för servering;
cocktailglas
apelsinzest
cocktail-körsbär

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.
2. Sila ner i glaset.
3. Ner med körsbäret. Zesta sedan och låt skalet åka ner i glaset det med.

Rökigheten balanseras fint av sötman i de två likörerna och fräschören ifrån zesten. Det börjar fint med det lite parfymiga och rökiga och i eftersmaken känner man Amaretton och stjärnanisen ifrån Peychaud.

-Suss

*nej jag tror inte på sånt där men ”Mercury in retrograde” låter så bra. Kanske måste skapa en cocktail på det…

Kommentera

