Reads in review: Döden och återuppståndelsen

IMG_7240

Hörrni, jag har läst en jättebra bok om böldpesten! Jo det är sant! ”The great Mortality” av John Kelly. Hur osannolikt det än kan låta så lyckas författaren levandegöra medeltiden och förklara hur böldpesten kunde bli så smittsam och vilka effekter det hade på samhället. Mycket känns igen från historieundervisningen men ändå så blir det lite som en thriller. En riktig page-turner även fast jag från början visste vem ”mördaren” var (inte butlern den här gången).

Fast en cocktail på det känns inte jättelockande. Nog för att Death figurerar i cocktailsammanhang (drinken ”Death in the afternoon”, baren ”Death&Co” osv.) Black death låter inte jättegott. Bubonic plague-cocktail låter ännu sämre. Så jag tipsar om boken och går vidare för det är inte det enda ”svarta” just nu.

Alldeles innan Jul så släppte D’angelo sin mycket efterlängtade platta med namnet ”Black Messiah”. Som jag lyssnat på den (faktum är att jag lyssnar på den nu och sittdansar lite). Något jag noterade när jag läste lite intervjuer och artiklar runt släppet är att han tydligen lever ett nykter liv numera. Man kan förstå det lite mellan raderna. Good for him. Hatten av för folk som tar itu med sina problem. Det får bli en alkoholfri drink för att fira denna frälsning ifrån dålig musik.

Sen är det som det är; lakrits ligger mig varmt om hjärtat. Ska en drink heta något med black blir det ofta en touch av det(eller kanske lite mer ändå). Just kombinationen av mango och lakrits är underbar. Jag upptäckte den när jag var och handlade vegan-lakrits på Lakritsroten. Once you go mangu-knappi you never go back(de finns inte i webb-shopen tydligen. Gå dit om du kan. Episkt).
IMG_7313

Black Messiah; ger 1 drink

5 cl färskpressad limejuice
3 cl Saltlakrits- syrup
3 cl mangopurée ( kör färsk mango med mixerstav)

för servering:
cocktailglas
1 mangoskiva

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.
2. Sila ner i glaset, med en finmaskig sil,typ en te-sil.
3. Garnera med mangoskiva.

Den här är syrlig eftersom det är mycket limejuice men fin fruktighet ifrån mangon (se till att den är mogen) och den härliga eftersmaken av saltlakrits.

Om man vill ha något trevligt att läsa rekommenderar jag den här krönikan om bristen på r’n’b-grupper på dagens musikscen.

-Suss

Kommentera

