Korrespondent-cocktails: del ett

Jag fick i uppgift att till en middag, av knytkalas-karaktär, ta med drinkarna. För att göra det lättare för mig själv så försöker jag ofta skapa drinkar/välja drinkar kring ett tema; sen kan det vara ganska ostrukturerat i och för sig, men det underlättar även vid presentation. Jag valde temat ”korrespondenter”.

En av skälen till det var att den klassiska och alltid lika populära Hemingway Daiquiri. Alla känner inte till den men nästan alla gillar den när de väl blivit presenterade. Den lämpar sig ypperligt att göra i stora omgångar och servera ur flaska(men man bör påpeka för folk att det är cocktails och inte saft). Så jag gjorde sådana enligt det här receptet.

Hemingway började sin karriär som journalist och krigs-korre. När han var det så hängde han en del med Robert Capa. Om honom har jag skrivit förrut(this) men en sak som jag medvetet utelämnade var den bål som han skrev att han gjorde. I sitt hotellrum, kvällen innan avresa till kriget, så kastade han kalas. Han skar upp persikor som han lät ligga och dra i konjak. Sen blandade han det med champagne och serverade. Jag tyckte att det kunde vara grunden till en mer avancerad bål som jag genast döpte till ”Slightly out of focus-punch” ety det är titeln på hans memoarer(och ett väldigt kul namn på en bål).

Jag bytte konjaken mot tequila eftersom jag tycker att det finns för få tequila-baserade båler därute. Sen blev det persikorna: jag valde persikor på burk för att det var enklare och det verkade rimligt att han hade använt just det eftersom det var mitt under kriget. Att det skulle vara te i var en självklarhet( duh,England) men jag valde jasminte som en referens till parfymen ”Arpége” ifrån Lanvin som han införskaffar åt sin flickvän. Just jasmin är en av doftnoterna. Blodapelsiner kommer ifrån att han var med de allierade trupperna på Sicilien.

Sen höll jag på och krånglade hitan och ditan. Min poäng är att det inte blev en bål jag var helt nöjd med. Framförallt gjorde jag misstaget att späda den med för mycket prosecco. Själva persiko-infuserade tequilan med lite rökig whiskey och Bénédictine D.O.M var jättegod.

Så det har dröjt lite med rapporteringen eftersom jag behövde göra om det. Det är få tillfällen i mitt liv att blanda till stora baljor med vin&sprit(som tur är). Alltså började jag tänka i mindre format; en rejäl drink delad på två: mycket vätska men tämligen spritsvag så som bål ska vara. På vägen tajtade jag till receptet,ingredienslistan blev kortare och den går att göra à la minute.
IMG_7280

Slightly out of focus-punch; ger två små drinkar

6 cl Reposado tequila
4 cl kallt svart jasminte
1 droppe apelsinblomsvatten
1 barsked Bénédictine D.O.M
4 cl blodapelsinjuice
3 cl persikolag ifrån burk(kan ersättas med persikolikör)

för servering:
små glas
prosecco/champagne för att toppa
persikoskivor(från burk eller färska)

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.
2. Sila ner i glasen, fördela vätskan jämt mellan de två.
3. Toppa med en skvätt bubbel, garnera med persikoskivorna.

-Suss

Kommentera

