Korrespondent-cocktail: del två

Med ett sprit-starkt och ett sprit-svagt, men ändock alkoholhaltig, alternativ i bagaget så ville jag självklart kunna erbjuda ett alkohol-fritt. Den fick namnet ”Flak-jacket & wits” eftersom jag har för mig att jag i en intervju hörde en utrikeskorrespondent säga att han behövde just sin skyddsjacka på kroppen och huvudet på skaft när han begav sig ut på uppdrag. Kan dock inte för mitt liv komma ihåg vem, vilket är sorgligt.

I vilket fall så utgick jag från nån sorts ”scotch and soda” för jag tänker att det(tillsammans med G&T) är den sortens groggar man får tag på överallt. Istället för whiskey så använde jag kallt lapsang-te. Sen gav jag det bitterhet och hetta genom den alltid lika tacksamma kombinationen av grapefruktjuice och ingefärssyrup.
IMG_6770

Flakjacket and wits; ger 1 drink

5 cl kallt Lapsang-te
2 cl färskpressad grapefruktjuice
1,5 cl ingefärssyrup

för servering;
old fashioned-glas
isbitar till glaset
sodavatten

1. Skaka ingredienserna i en isfylld shaker.
2. Sila ner i det isfylld glaset
3. Toppa med en skvätt sodavatten.

Det här är en av det alkoholfria drinkar som jag är mest nöjd med att jag skapat. Den har rejält med ”kropp” ifrån lapsang-teet, inget man sveper i sig i en handvändning. Ingefära,grapefrukt och rökigt är en klockren trio i många sammanhang.

-Suss

Kommentera

