Everybody loves Raymond: Greppar Grappan

Jag tänkte på det här med de drinkarna från Raymonds bok som är alltför söta för den samtida/susska gomen. I vissa fall har jag dragit ner på de söta, i vissa fall lagt till bitters och, i nödfall, avfärdat helt. Men om jag skulle byta ut basspriten mot något annat?

Grappa har ett dåligt rykte om ens det. Men de senaste åren har detta italienska rest-destillat( det görs på skal och kärnor som är över från vinproduktion) gått från finkel till finkultur.

Numera görs det årgångsgrappa precis som med vin, det finns varianter gjord på bara vissa druvor and so on. En förfinad process som genererar en trevligare produkt.

Det finns en hel del mindre trevlig grappa på markanden, den kan man göra efterätt av, men jag har en fin-grappa ifrån producenten Nonino(som jag fått av en vän) som jag tänkte lämpar sig väl för cocktails. Jag har improviserat ett par stycken med gott resultat, och så kom turen till en Raymond-drink.

”Candyne” inehåller i orginalet konjak men jag tänker att konjak och grappa är barn av samma ranka. Utan bitters och citrus hade en drink med bara konjak och örtlikör blivit i övermåttan söt, men en 4:a av något lite rivigare? Molto bene faktiskt. Chartreusens många smaker ligger på toppen men grappans rivighet ger ett rejält bett på slutet. Där emellan en härligt ”grön” och fräsch värme. Jag uppfattar toner av eucalyptus och en viss träsighet(ceder?).
IMG_7349

Candyne redux: ger 1 drink

4 cl grappa av god kvalité(jag använde il Moscato di Nonino)
2 cl gul Chartreuse

för servering:
cocktailglas
citronskal(ja,jag la till det också)
körsbär

1. Rör ingredienserna i ett isfyllt rörglas.
2. Sila ner i glaset.
3. Garnera med körsbär.
4. Zesta och dra sedan skalet längs kanten på glaset.

Enkelt men effektivt.

94 down, 42 to go.

-Suss

Kommentera

